En hoe is het in...?

NL | EN
    Frauderende prof Erasmus Universiteit voelt zich niet schuldig
    25 juni 2012 - De opgestapte hoogleraar marketing Dirk Smeesters voelt zich niet schuldig. Hij is ervan overtuigd dat velen in zijn vakgebied bewust data manipuleren om relevante uitkomsten te krijgen.
    Dat staat in het rapport van de commissie wetenschappelijke integriteit dat de Erasmus Universiteit Rotterdam vanochtend, maandag 25 juni, openbaar heeft gemaakt. In drie wetenschappelijke artikelen is volgens de commissie sprake van wetenschappelijke fraude.
    x28_s.jpg

De data waar Smeesters zich op baseerde, waren te mooi om waar te zijn, vond een wetenschapper. Zijn naam is in het rapport weggestreept en ook de namen van de commissieleden zijn geanonimiseerd.

Smeesters kon de data niet meer verstrekken waar hij zijn artikelen op baseerde. Die stonden bij hem thuis op een computer en daarvan is volgens hem de harde schijf gecrasht. Ook op papier waren de data er niet meer; ze waren bij een verhuizing verloren gegaan. De commissie vindt dit niet geloofwaardig.

Er dient onderzoek en regelgeving te komen naar het manipuleren van data in het vakgebied van de marketing en de sociale psychologie, vindt de commissie, alleen al omdat Smeesters gelooft dat hij niet de enige is die zich hieraan schuldig maakt. Binnen de afdeling van Smeesters, “maar mogelijk breder binnen de Erasmus Universiteit”, dient bovendien een protocol voor dataverzameling en dataopslag te komen.

De universiteit schrijft in een verklaring dat zij twee artikelen terugtrekt. In het rapport is sprake van drie artikelen, maar één daarvan was volgens een woordvoerder van de universiteit nog niet gepubliceerd. Op dit moment vertelt de universiteit nog niet om welke artikelen het gaat. (HOP)

Fraudulent professor Erasmus University feels no guilt

Professor of Marketing Dirk Smeesters resigned, but does not feel guilty. He's convinced many others in his field of expertise are consciously manipulating data in order to get relevant results. His statement was published in a report by the integrity committee, which was released Monday morning, June 25. The committee states the professor committed fraud in three articles.