En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e goed vertegenwoordigd in FRITS top-50
    26 juni 2012 - Acht TU/e’ers hebben een plek weten te veroveren in de lijst van Eindhovense topmannen en -vrouwen van stadsglossy FRITS. Onder hen collegevoorzitter Arno Peels, Karen Ali (directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum) en hoogleraren Caroline Hummels en Maaike Kroon.
    Ook enkele alumni van de universiteit, onder wie PvdA-kamerlid Martijn van Dam, haalden de ranking.
    x30_s.jpg

Welke mannen en vrouwen in de regio Eindhoven dragen het meeste bij aan de ontwikkeling van de stad, drukken nadrukkelijk hun stempel op ‘040’? Het magazine FRITS stelde voor de tweede keer twee lijsten samen: een top-50 van mannen en eentje van vrouwen.

Drie TU/e-mannen wisten de ranking binnen te dringen. Ad van Berlo, deeltijdprof bij de faculteit Industrial Design en directeur van designbureau VanBerlo, staat op de 26e plaats. In 2012 wil hij “kennis aan de praktijk koppelen, inspireren, motiveren en het verschil maken”.
    Twaalf plaatsen boven hem, op 14, staat Harry Roumen, die anderhalve week terug afscheid nam als universiteitssecretaris. Daarnaast was hij betrokken bij CityDynamiek en houdt hij zich bezig met de organisatie van GLOW.

Hoogst genoteerde topman uit TU/e-huize is Arno Peels, voorzitter van het College van Bestuur. Hij staat op de vijfde plaats vooral als “het gezicht van de universiteit, formeel en informeel”. In 2012 wil hij onder meer zorgen “dat Eindhoven nog meer een levendige studentenstad wordt”, onder meer door de gezamenlijke introweek met Fontys Hogescholen en de Design Academy.

In de vrouwen-top-50 wisten vijf TU/e’ers een plaats te bemachtigen. Maaike Kroon en Karen Ali staan respectievelijk op de 33e en 32e plek. Hoogleraar Kroon (Scheikundige Technologie) zegt in de stadsglossy dat ze in 2012 vooral aandacht wil hebben voor “scheidingstechnologisch onderzoek dat ook voor lokale bedrijven interessant is”.
    Karen Ali, directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum, hoopt met name dat Eindhoven als kennisregio “sterker uit de crisis komt dan onze concurrenten. Daar wil ik aan bijdragen”.

Professor Carlijn Bouten van Biomedische Technologie staat op 20. Dit jaar wil ze “via allerlei initiatieven, nieuw onderwijs en nieuwe studies proberen veel nieuwe studenten naar de stad te trekken”.
    Haar collega Caroline Hummels van Industrial Design bekleedt de vijftiende plek. Het “koppelen van ontwerpen en technologie aan sociale uitdagingen op het gebied van gezondheid en welzijn” is in 2012 haar focus.

Elphi Nelissen, decaan en hoogleraar bij Bouwkunde, leidt de ‘TU/e-vrouwenbeweging’ in de lijst; ze staat op 8. In 2011 streefde ze, met succes, naar meer inschrijvingen door meisjes aan de TU/e; in 2012 hoopt ze onder meer de stad Eindhoven “weer een stuk duurzamer” te maken.
    Daarnaast staat ook Annet Bertram, lid van de Raad van Toezicht van de TU/e, in de lijst. Bertram, die op de twaalfde plaats staat, is gemeentesecretaris in Den Haag.

Burgemeester Rob van Gijzel en Elies Lemkes-Straver (tot voor kort directeur van Brainport Development, nu van de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie) werden maandagavond 25 juni in het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven uitgeroepen tot dé topman en topvrouw van het jaar. (MvdV)

TU/e well-represented in FRITS top 50

Eight TU/e people have managed to secure a spot in the list of Eindhoven's best men and women published by the glossy city magazine FRITS. The list includes Arno Peels, Karen Ali (director of the Education and Student Service Center), and professors Caroline Hummels and Maaike Kroon. The list also mentioned several of the university's alumni. PvdA's MP Martijn van Dam made the ranking as well, for example.