spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
En hoe is het in...?
 

NL | EN
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    #EU-fail: make-up en wetenschap
    26 juni 2012 - Een reclamefilmpje van de Europese Commissie met lipstick, jurkjes en hoge hakken heeft voor zoveel ophef gezorgd dat het offline is gehaald. De campagne was niet bedoeld om cosmeticagebruik te promoten, maar wetenschap als 'a girl thing'. x32_s.jpg

    Al jaren wordt er van alles geprobeerd om meisjes te interesseren voor bèta- en technische studies, omdat zij nog steeds flink in de minderheid zijn. Vrijdag lanceerde de Europese Commissie daarom de campagne 'Science: it's a girl thing'.Een reclamefilmpje (mirror) en website moeten meisjes overhalen: wetenschap is best sexy en make-up wordt in een laboratorium ontwikkeld.

    Op twitter stroomde de kritiek binnen: seksistisch, beledigend en geldverspilling. Vrouwelijke wetenschappers gingen twitteren met de hashtag #realwomanofscience. Daarop haalde de Europese Commissie het promo-filmpje offline. Ook liet ze via haar twitter-account weten een twitterlijst met 'real woman in science' te willen aanleggen: "OK scientists, we've heard you and we want to keep hearing you: Help us build a list of #realwomeninscience."

    Er zou geen sprake zijn van een vooropgezette actie om publiciteit te genereren, laat de Europese Commissie verder op twitter weten. De 'it's a girl thing'-campagne wordt zonder reclamefilmpje voortgezet. Zo gaat er dit jaar een mobile expo truck rondrijden door Europese landen. In de vrachtwagen, die onder meer Rotterdam en Amsterdam zal aandoen, kunnen meisjes bijvoorbeeld hun eigen lippenbalsem maken. Ook zullen vrouwelijke wetenschappers op scholen vertellen over hun werk. (HOP)

     

     

    #EU fail: make-up and science
    An online commercial by the European Committee featuring lipstick, dresses, and high heels has caused such a fuss it's been taken down. The campaign wasn't meant to promote the use of cosmetics, but show science as a 'girl thing'.