En hoe is het in...?

NL | EN
    Cursor maakt special over Harry Roumen

14 juni 2012 - Universiteitssecretaris Harry Roumen loopt al sinds 1964 aan de TU/e rond. Ter ere van zijn afscheid morgen, vrijdag 15 juni, brengt Cursor 'Mister TU/e' uitvoerig in beeld in een dossier over zijn loopbaan en persoon. De 48 pagina's tellende special wordt vandaag, donderdag 14 juni, aan Roumen aangeboden en daarna in speciale displays verspreid over het universiteitsterrein.

x6_s.jpg
    De cover van de special over vertrekkend universiteitssecretaris Harry Roumen.

Roumen begon in 1964 als student Elektrotechniek, rolde daarna door in een carrière bij het Rekencentrum van de toenmalige Technische Hogeschool Eindhoven, was enkele jaren voorzitter van de Hogeschoolraad en werd uiteindelijk universiteitssecretaris - de positie waarin hij "het onomstreden boegbeeld van de TU/e" werd, zo stellen bestuurders Hans van Duijn, Jo van Ham en Arno Peels in hun voorwoord in de speciale Cursor-uitgave. "Bestuurders kwamen en gingen, maar altijd was Harry er die hen het reilen en zeilen aan zijn universiteit bijbracht. En dat op een open en directe manier, wars van dikdoenerij. Voor Harry is het aanknopen van contacten zo vanzelfsprekend als ademen."

Iedereen kent Harry en Harry kent iedereen, zowel binnen als buiten de universiteit, stelt het College van Bestuur. Ook het Eindhovense studentenleven kwam volgens het bestuur vooral dankzij 'gedreven tuinier' Roumen tot bloei. "Het zal voor ons als bestuur en voor de studenten en medewerkers vreemd zijn om het straks zonder hem te moeten doen."

In de special belicht Cursor de diverse kanten van Harry, zowel zakelijk als privé. Aan het woord komen onder anderen oud-studiegenoten en collega's, maar ook zijn echtgenote, dochter, secretaresse en Harry zelf. De verhalen worden afgewisseld met foto's uit diverse archieven en de persoonlijke collectie van Roumen die hij doorgaans zorgvuldig 'bewaakt', maar waarvoor hij voor de gelegenheid best iets uit wilde hengelen. Daarnaast stuurden meer dan honderd TU/e'ers een afscheidsboodschap in voor Roumen; een deel daarvan is ook te vinden in de papieren special.

Volgens hoofdredacteur Han Konings van Cursor is "iemand met een staat van dienst als die van Harry in universitair Nederland vrijwel uniek. Los daarvan is hij voor de TU/e in uiteenlopende functies van onschatbare waarde gebleken - en dat met een onstuitbaar enthousiasme en een oprechte interesse in de mens. Hij heeft het vermogen mensen te verbinden en inspireren, maar doet dat wel met beide benen op de grond, zonder sterallures of andere poespas". (MvdV)

Het Harry Roumen-dossier wordt donderdag verspreid in een oplage van vierduizend stuks. Ook bij zijn afscheid van de TU/e op vrijdagmiddag zijn volop exemplaren te vinden. De special is tevens online te bekijken.

summary