En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Raceteam URE hoopt te scoren met eigen regenbanden
    13 juli 2012 - Als de weersvoorspellingen uitkomen, regent het dit hele weekeinde op Silverstone. En dat vinden ze bij University Racing Eindhoven (URE) helemaal niet erg. Het raceteam van de TU/e ontwikkelde namelijk samen met bandenfabrikant Vredestein een eigen regenband. En die zou op het Engelse racecircuit zomaar eens de doorslag kunnen geven wie als eerste van de 109 teams over de finish dendert.
    x11_s.jpg

URE vestigt haar hoop niet alleen op het bandenmateriaal. Er is afgelopen maanden driftig gesleuteld aan de URE07, de volledig elektrisch aangedreven racewagen van het team. Op Silverstone moet de snelle bolide het opnemen tegen andere auto's in de klasse 1A. Het gaat om de categorie racewagens die worden aangedreven door alternatieve krachtbronnen; geheel elektrisch, een hybride vorm of waterstof. In de klasse 1B rijden uitsluitend wagens met reguliere brandstoffen, maar die categorie slinkt met het jaar.

URE doet op Silverstone niet alleen mee aan de race. Met de URE08 dingt het team ook mee naar een prijs in de zogeheten klasse II. Daarbij wordt alleen het ontwerp van een racewagen gewogen. Joni Driessen, voormalig bestuurslid van URE: "Om een goede headstart te maken in het volgende seizoen, is het team vroeg aan de slag gegaan met een nieuw ontwerp. De eerste tekeningen van de URE08 staan al op papier. De wagen is kleiner dan zijn voorgangers, kent een andere ophanging en is uitgerust met vier elektromotoren in plaats van één." Het ontwerp is ten tijde van Silverstone al zo ver gevorderd, dat URE daarom gewoon meedoet met de designwedstrijd in de klasse II.

Na Silverstone trekt URE begin augustus naar de Hockenheimring in Duitsland. Daar is de race verdeeld in een competitie voor geheel elektrisch aangedreven wagens en een competitie voor wagens op (alternatieve) brandstof. URE brengt het laatste nieuws met de uitslagen van de races in Engeland en Duitsland op haar eigen website. Ook zal het team geregeld via twitter verslag doen van beide evenement. (FvO)

University Racing Eindhoven hopes to score with selfdesigned rain tires

After a whole year of preparation, University Racing Eindhoven packed this weekend for their first race this season. In Silverstone URE will compete in two classes: Class 1 with the URE07 and Class 2 with the URE08 concept. They will compete against 109 other teams, both combustion and alternatively powered cars. Rainy weather is expected, so the self-developed rain tires of URE could gain the team from Eindhoven an advantage. Begin of August URE will race on the Hockenheimring in Germany.

Formula Student (FS) is Europe's most established educational motorsport competition, run by the Institution of Mechanical Engineers. Backed by industry and high profile engineers the competition aims to inspire and develop enterprising and innovative young engineers. Universities from across the globe are challenged to design and build a single-seat racing car in order to compete in static and dynamic events, which demonstrate their understanding and test the performance of the vehicle.