En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Studieschuld weegt zwaar mee voor hoogte hypotheek
    16 juli 2012 - Banken die willen vaststellen hoeveel iemand maximaal mag lenen voor een nieuw huis, laten studieschulden vaak zwaarder meewegen dan nodig is. De PvdA wil dat het kabinet daar wat aan doet. x13_s.jpg

Banken mogen hun klanten niet tot een te hoge lening verleiden. Volgens de gedragscode die ze samen hebben afgesproken, moeten ze rekening houden met de inkomsten én de schulden van hypotheekaanvragers.

Liegen over consumptieve kredieten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto, is niet mogelijk omdat die gemeld worden bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Studieschulden worden daar niet geregistreerd, maar moeten bij een hypotheekaanvraag wel worden gemeld.

Opmerkelijk genoeg gaan veel banken bij hun berekeningen niet uit van de werkelijke aflossing, maar – net als bij consumptieve kredieten – van een maandelijkse aflossing van twee procent van de totale schuld. Wie elke maand honderd euro studieschuld aflost bij DUO, staat voor driehonderd euro in de boeken, meldt een landelijke bemiddelaar in hypotheken. Met als gevolg dat het bedrag dat de bank maximaal wil uitlenen duizenden euro’s lager uitvalt.

De PvdA vraagt de staatssecretaris van Onderwijs en de minister van Financiën om er bij de banken op aan te dringen dat ze bij de hypotheekbepaling uitgaan van de reële maandlasten van oud-studenten.

De Nederlandse Vereniging van Banken laat weten dat ze met de beide ministeries en de Autoriteit Financiële markten in overleg is over een nieuwe gezamenlijke lijn ten aanzien van studieschulden. (HOP)

summary