En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Zelfherstellende coating van TU/e-makelij
    17 juli 2012 - Onderzoekers van TU/e-faculteit Scheikundige Technologie hebben voor het eerst een zogeheten functionele coating ontwikkeld die vanzelf herstelt na beschadiging. Mogelijke toepassingen: auto’s die nooit meer gewassen hoeven worden, mobieltjes waar geen vingervlekken op komen en minder luchtweerstand voor vliegtuigen. De resultaten staan vandaag, 17 juli, in het invloedrijke tijdschrift Advanced Materials. x18_s.jpg
    Een waterafstotend oppervlak.

Functionele coatings hebben aan de uiterste buitenkant moleculaire groepen op ‘steeltjes’ van nano-afmetingen die zorgen voor speciale eigenschappen. Ze zijn bijvoorbeeld sterk waterafstotend of antibacterieel. Maar die moleculaire groepen gaan door lichte aantasting van het oppervlak (zoals krasjes) al snel verloren, en daarmee ook hun werking. Dat beperkt de mogelijkheden van deze coatings tot nu toe sterk.

Dr. Catarina Esteves en haar collega-onderzoekers van Materials & Interface Chemistry hebben hier nu een oplossing voor bedacht. Ze ontwikkelde hiervoor speciale steeltjes, met aan de uiteinden de functionele chemische groepen. Deze mengt ze door de coating. Wanneer het buitenste laagje eraf gekrast wordt, richten de steeltjes in de onderliggende laag zich vanzelf weer op, waardoor de functie herstelt.

De vinding kan van groot belang zijn voor allerlei toepassingen. Zo wordt het mogelijk om een auto blijvend zelfreinigend te maken, met een sterk waterafstotende coating. Doordat druppels er niet aan hechten, rollen ze van de auto af en nemen het vuil mee. Een regenbui af en toe volstaat dan voor een schone auto, waarop bovendien geen krasjes te zien zijn.

Op een soortgelijke manier kan een mobieltje altijd schoon blijven, of een zonnepaneel, of een vliegtuig. Bij vliegtuigen geldt: des te schoner het oppervlak, des te minder luchtwrijving, des te minder kerosine is nodig. Andere toepassingen zijn contactlenzen die niet bekrast raken, en coatings waar geen algen aan hechten, wat handig is voor schepen. De beperking van de nieuwe technologie is dat ze alleen werkt bij ondiepe krassen, die niet helemaal door de coating heengaan.

Onderzoekster Esteves en haar team gaan nu de vinding verder ontwikkelen in samenwerking met andere universiteiten en met industriële partners. Ze verwacht dat binnen zes tot acht jaar de eerste coatings productieklaar zullen zijn, voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de prijzen van huidige coatings. (IJ/TJ)

summary