En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

URE07 haalt vierde plaats in Duitsland
    6 augustus 2012 - Het team van University Racing Eindhoven is vierde geworden bij de Formula Student Duitsland (FSG) 2012, die afgelopen week op de Hockenheimring in Duitsland plaatsvond. Naast de snelheid van de zelfgebouwde elektrische wagen zijn daar ook de duurzaamheid en het bedrijfsplan beoordeeld. Teamleider Thomas Hafkamp is tevreden met de vierde plaats, en hij weet ook wat er nog verbeteren moet. x19_s.jpg

“We waren goed voorbereid maar hadden toch minder mogelijkheden voor testen dan gehoopt”, zegt Hafkamp, terwijl hij op de camping bij Hockenheim zijn tent afbreekt. Hij is er trots op dat zijn team de quiz over de reglementen van de wedstrijd won, en daarmee als eerste van de honderdtien deelnemers naar de technische keuring mocht.

Mooier nog vindt hij de eerste prijs die URE won bij het onderdeel Skidpad, waarbij het rijgedrag in bochten zo snel en constant mogelijk moet zijn. Ook het uitrijden van de Enduranceproef, waar 22 kilometers zo snel en zuinig mogelijk moeten worden afgelegd, stemt tot tevredenheid. “Dat is een prestatie op zich. Iedere jaar valt de helft van de deelnemers uit op deze duurproef”, weet Hafkamp. Hij benadrukt dat FSG 2012 het eerste evenement is waarbij URE geen enkele pech heeft gehad.

Dat URE niet bij de beste drie eindigde komt volgens de teamleider door het gewicht. “We hebben voldoende vermogen, maar zijn toch nog vijftig tot tachtig kilo te zwaar.” Zuur is dan ook dat Laura van Heijst, lichtgewicht Werktuigbouwkundestudente, niet als coureur aan de slag mocht. Ze is niet alleen twintig kilo lichter dan de andere rijders, maar ook veel kleiner en past niet goed in de autostoel. Ondanks het winnen van de quiz over de reglementen was het het team toch ontgaan dat het hoofd van de rijder goed bij de neksteun moet kunnen.

Behalve het gewicht gaat URE komend jaar ook de aandrijving aanpassen. Ze verwachten dat een vierwielaandrijving in plaats van de tweewielaandrijving van dit jaar de prestaties verbeteren zal. De winnaar van dit jaar, het DUT Racing Team van TUDelft, reed daar nu ook mee.(NS)

summary