En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Inrichting bibliotheek loopt volgens plan
    9 augustus 2012 - Ondanks een stagnerende lift op dag twee van het verhuisproject van de TU/e-boeken, gaat het overbrengen van 2,8 kilometer boeken vanaf vier locaties op de campus naar het nieuwe MetaForum, volgens verwachting. De verschillende doorkijkjes in de ronde trappenhal in het midden van de onderste verdiepingen maken het mogelijk een blik te werpen op de inrichtingsactiviteiten die volop aan de gang zijn. x21_s.jpg
    Een blik op het souterrain

Van de TU/e-boekencollectie zijn, in overleg met de faculteiten, 60.000 boeken weggedaan. De resterende 2,8 kilometer krijgt deze week een plekje op de nieuwe planken. De meeste uitgaven komen terecht in het souterrain en zijn per vakgebied gesorteerd. De boeken over bouwkunde, geschiedenis, geografie en de dissertaties en tijdschriften komen op de begane grond. Daar weer boven, op loopbrugniveau, is de balie.

Er zijn fysiek niet meer studieplekken gekomen, maar ze zijn nu wel op een locatie te vinden in het hart van de campus en veel gevarieerder. Door de ruimere openingstijden ontstaat er toch meer capaciteit. Bijna honderd uur in de week is de bibliotheek in het nieuwe collegejaar open. In de weekenden van 10:00 tot 22:00 u en door de week van 8:00 u tot 22:30 u.

Opverzoek van studenten zijn er acht groepsruimtes gekomen die geschikt zijn om presentaties te oefenen. Daar staan tafels en acht stoelen, een muur heeft over de volledige breedte een zachte bank en aan de overliggende wand is een smartbord bevestigd. De studieplekken in het souterrain zijn bedoeld voor studenten die zich goed willen concentreren. Studenten die liever overleggen kunnen dat op verschillende plekken op de begane grond doen. Wie zich het liefst compleet afzondert, kan daarvoor terecht in een van de tien eenpersoons-studiecellen, die net als de groepsruimten te reserveren zijn.

Nieuw is het uitleensysteem. Dat kunnen TU/e’ers zelfstandig doen met collegekaart of medewerkerspas. “De inrichting van de bibliotheek is helemaal gericht op de toekomst”, zegt beleidsmedewerker Rikie Deurenberg. “Er is speciaal gelet op de connectie tussen de papieren- en de digitale collectie. Via de codes op de boeken kan je straks zoeken naar aanvullende informatie in digitale informatiebronnen. Voor o.a. dit doel worden binnenkort iPads geïnstalleerd. Ook kan een student hiermee in het souterrain per video verbinding contact kan leggen met een IEC-baliemedewerker.” Daarnaast is er aandacht voor het Bachelor College. Informatievaardigheden vormen een onderdeel van de professionele vaardigheden binnen het Bachelor College. Het IEC gaat in nauwe samenwerking met elk van de 15 Majors onderwijs op dit vlak verzorgen.

Een ander verzoek van de studenten waaraan tegemoet is gekomen zijn koffieautomaten. Er mag wat gegeten en gedronken worden hoewel warme maaltijden een stap te ver zijn. Maar tussen het studeren door lekker loungen op schommel- en hangstoelen is zeker mogelijk. De boeken en negenhonderd stoelen staan nog niet alle op hun plaats, maar lang duurt het niet meer voor deze fase van het op orde brengen afgerond is. Daarna wordt het pas echt spannend, vindt Deurenberg. “Je doet het toch allemaal voor de klanten. We zijn benieuwd hoe de bibliotheek in ’t echte gebruik bevalt.” (NS)

Filling of library on track
    Despite a stagnating lift on day two of the removal project of the TU/e library, the transport of 2.8 kilometers of books from four locations on campus to the new MetaForum is going according to plan. The various views in the round stairwell in the center of the lower floors enable onlookers to cast a glance at the furnishing activities that are in full swing.