En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

“Nederland haalt 23 medailles bij de Spelen”
    10 juli 2012 - Nederland zal in Londen 23 van de 959 Olympische medailles behalen en in het landenklassement op de elfde plaats eindigen, tussen Zuid-Korea en Roemenië. Althans, dat voorspellen twee economen van de Rijksuniversiteit Groningen. x3_s.jpg

Universitair hoofddocent Gerard Kuper en rector magnificus Elmer Sterken berekenden op basis van een econometrisch model dat China opnieuw de meeste gouden medailles zal winnen en de landenlijst wederom zal aanvoeren. De VS winnen waarschijnlijk meer prijzen, maar halen minder eerste plaatsen, waardoor ze achter China blijven. Nederland wordt elfde met acht gouden plakken.

De economen publiceerden hun voorspellingen vorige week in het vakblad Economische Statistische Berichten. Dat deden ze vier jaar geleden ook voor de Spelen van Beijing. Toen zaten ze er een beetje naast wat de Nederlandse medaillespiegel betreft: de zestien medailles waren toen goed voor een twaalfde plaats, terwijl Sterken en Kuper op twintig medailles hadden gerekend.

Het is de bedoeling dat hun – verbeterde – model de hele Olympische medaillespiegel voorspelt, benadrukken de economen in het artikel. In de berekening tellen behalve de laatste WK-resultaten ook de bevolkingsomvang en het inkomen per hoofd van de bevolking mee. Ook de afstand naar Londen speelt een rol. Het thuisvoordeel zou Groot-Brittannië vijftien extra medailles moeten opleveren ten opzichte van 2008.

Niet onbelangrijk voor de eindstand is dat het aantal ‘vrouwen-nummers’ toeneemt. Welvarende landen als Nederland maken meer kans omdat ze meer vrouwen afvaardigen. Kuper en Sterken voorspellen dat de Nederlandse dames meer individuele prijzen halen dan de heren: twaalf tegen negen.

De andere twee medailles worden door teams gewonnen, waarvan er waarschijnlijk één gouden naar de hockeyers gaat. De economen laten in het midden of dat de dames- of de herenploeg wordt. (HOP)

“Netherlands to win 23 medals at Olympics”
    At the London Olympics, the Netherlands will win 23 of a total of 959 Olympic medals and end in 11th place, between South Korea and Romania. Two economists at Groningen University like to think so, anyway.
    Associate professor Gerard Kuper and Rector Elmer Sterken made calculations based on an econometric model and predicted China will once again win the most medals as well as top the country ranking. The US will probably win more medals, but not as many gold ones, due to which they won’t be able to go past China.