En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Laatste kans voor twee opleidingen Inholland
    12 juli 2012 - Twee hevig bekritiseerde Inholland-opleidingen zijn nog steeds niet goed genoeg. Als ze niet binnen een jaar het afstudeerniveau verhogen, moeten ze hun deuren sluiten.

In de zomer van 2010 werd duidelijk dat trage Inholland-studenten van de opleiding media- & entertainment management (MEM) hun diploma vrijwel cadeau kregen via een dubieuze afstudeerroute. Er stak een storm van kritiek op. Het hele hbo kwam in een kwaad daglicht te staan en de bestuurders van Inholland moesten opstappen.

De Onderwijsinspectie stelde een onderzoek in en nam ook een paar andere opleidingen van Inholland onder de loep. Vier bleken 'zeer zwak', waaronder de gewraakte MEM-opleiding.

Maar deze vier opleidingen hadden nog altijd 'accreditatie': ze mochten gewoon studenten blijven aannemen en diploma's verlenen. De staatssecretaris liet onderwijskeurmeester NVAO uitzoeken of deze accreditaties wellicht moesten worden teruggetrokken.

De opleidingen bedrijfseconomie en vrijetijdsmanagement voldoen intussen weer aan de eisen, maken het ministerie van Onderwijs en de NVAO vandaag bekend. Maar bij media & entertainment management en commerciële economie is het niveau van de eindwerkstukken nog steeds niet op orde. Te veel afstudeerwerken blijken onder de maat, al heeft de NVAO er wel vertrouwen in dat het nog goed kan komen.

Staatssecretaris Zijlstra geeft Inholland daarom, op advies van de NVAO, een jaar de tijd om orde op zaken te stellen. In september 2013 moeten de afstudeerwerken op hbo-bachelorniveau zijn, anders moeten de twee opleidingen alsnog dicht.

Behalve voor hun eindniveau krijgen de twee opleidingen op alle andere punten een voldoende. Toch valt er nog wel iets te verbeteren. Zo verloopt bij de MEM-opleiding de communicatie wel eens stroef. "Het kost studenten soms de grootst mogelijke moeite om een eenduidig antwoord te krijgen op een vraag", aldus het rapport.

Ook lopen er te veel ongemotiveerde studenten rond. Misschien is het verstandig om minder eerstejaars toe te laten en die te selecteren, oppert het beoordelingspanel van de NVAO. Staatssecretaris Zijlstra neemt ook deze aanbeveling over. Hij vindt een studentenstop vooral belangrijk voor de verbetering van de student-stafratio.

De problemen bij de MEM-opleiding van Inholland begonnen pas echt in 2009, toen het aantal eerstejaars dat werd toegelaten explosief steeg en er te weinig docenten waren om alle studenten goed te kunnen begeleiden. (HOP)

summary