En hoe is het in...?

Welkom op de archiefsite van Cursor

Deze site is enkel nog actief als archief. Onze nieuwe site, met daarop al het nieuws rondom de TU/e, is www.cursor.tue.nl.
Op deze archiefsite kun je rondkijken in ons archief, dat teruggaat tot 1995. Ook kun je hier alle pdf’s van Cursor terugvinden.

Gerrit Kroesen nieuwe decaan Technische Natuurkunde
    12 juli 2012 - Prof.dr.ir. Gerrit Kroesen neemt op 1 september het stokje over van prof.dr.ir. Klaas Kopinga als decaan van de faculteit Technische Natuurkunde. In maart van dit jaar werd bekend dat Kopinga vervroegd terugtreedt. Prof.dr. Herman Clercx wordt vice-decaan.

x9_s.jpg
    Prof.dr.ir. Gerrits Kroessen l Foto Bart van Overbeeke

Kroesen (1958), sinds 2000 hoogleraar Plasmafysica aan de TU/e, werd enkele weken terug door het College van Bestuur gevraagd voor het decanaat. In de weken daarvoor was het CvB nog op zoek geweest naar een externe kandidaat, bij voorkeur een vrouw, maar volgens Kroesen leverde die zoektocht niets op.

Van het CvB heeft Kroesen garanties gekregen dat zijn overstap niet ten koste zal gaan van zijn onderzoeksgroep. Kroesen: "Die groep is zeer succesvol en ik wil niet dat de groep hierdoor kopje onder gaat. Hoe we dit precies gaan regelen bespreek ik de komende weken met het CvB en binnen de faculteit."

Over de financiële toekomst van zijn faculteit, die dit jaar onder curatele staat van Dienst Financiën en Economische Zaken, is Kroesen positief. "In 2013 zijn er voor onze faculteit geen financiële problemen voorzien. Dat is voor een deel te danken aan het feit dat we sterk ingezet hebben op de maatwerkregeling van het CvB. Dit is een compensatieregeling voor medewerkers die vervroegd willen uittreden", aldus Kroesen.

Kroesen is blij dat de hechte samenwerking tussen de groepsleiders en het bestuur weer op orde is. "Door de aanstaande verhuizing naar een nieuw gebouw, dat we straks delen met Electrical Engineering, was die samenwerking onder spanning komen staan. In het begin liepen de processen op dat vlak ook niet goed. Vertrekkend decaan Klaas Kopinga en ik hebben veel tijd en energie in het proces gestoken en gelukkig is de oude 'spirit' weer terug."

Kroesen wil de komende jaren meer aandacht zien te verwerven voor zijn faculteit in de media en voor natuurkunde in het algemeen. Kroesen: "We moeten actief naar middelbare scholen om te voorkomen dat natuurkunde al vroegtijdig wordt afgeserveerd als een te moeilijk vak."

Er moeten ook meer vrouwelijke studenten komen en meer vrouwen in de wetenschappelijke staf. "We hebben nu één vrouwelijke deeltijdhoogleraar, uhd en ud. Ik weet dat er capabele kandidaten zijn, maar we moeten er gerichter naar zoeken en als ze nog niet helemaal rijp zijn, moeten we dat rijpingsproces maar aan de faculteit laten plaatsvinden. Dat gaat wel wat jaren in beslag nemen." (HK)

summary