/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 0

Jaargang 43, 9 november 2000


Cultuur

Untitled Document

Het laatste licht van de eeuw in Collotype
Het ochtendgloren van 1 januari 2000, de eerste dag van de nieuwe eeuw. Elektrotechniek-medewerker en kunstenaar Ad van Iersel legde het vast. Met de antieke boxcamera die hij als kleine jongen van zijn vader gekregen had, stond hij 's morgens vroeg in de stromende regen op de Regte Hei tussen Goirle en Riel om de eerste zonnestralen van de 21ste eeuw te vangen. De avond ervoor had hij hetzelfde gedaan met de laatste zonnestralen.


Het Millennium Pinhole Project, zo noemt Van Iersel de onderneming. Als kunstenaar moest en zou hij iets met de eeuwwisseling doen. Hij koos ervoor om de twee meest tastbare momenten van de eeuwwende, het laatste en het eerste licht, voor de eeuwigheid vast te leggen op de gevoelige plaat. In de Bilora standaard boxcamera van zijn vader liet hij op de universiteit een piepklein gaatje boren. Zo klein dat het met het menselijk oog niet eens waarneembaar is. Deze 'pinhole' camera voldeed prima. Hij belichtte zijn foto's een half uur en schoot in totaal vier platen. "Alles kwam samen", zegt Van Iersel. "De herinnering aan mijn vader, de beladenheid van de eeuwwisseling. Heerlijk emotionele dingen die gevangen worden in die vier plaatjes."

Evenwichtskunstenaar
Ad van Iersel werkt bij de faculteit Elektrotechniek en bouwt onder meer fijnmechanische apparaten. Maar hij is vooral kunstenaar. Hij volgde de kunstacademie in Tilburg en heeft een atelier in Boxtel. Van Iersel balanceert tussen deze twee werelden als een ware evewichtskunstenaar. "Ik put inspiratie uit de natuurkunde", zegt Van Iersel. "Natuurkunde is een enorme bron van inspiratie voor kunstenaars. Prachtig vind ik het." Tegelijkertijd staat hij ook sceptisch tegenover de wetenschap. "Wetenschap maakt de kennis groter, maar de wereld in je hoofd wordt kleiner. Wetenschap laat geen ruimte meer over voor mythologie, voor fantasie." Als overkoepelende paraplu voor zijn mixed-media kunstprojecten heeft Van Iersel de Hoba-West Art Foundation opgericht. "De Hoba-West is de grootste meteoriet die ooit op aarde is neergestort", verduidelijkt Van Iersel. "Dat gebeurde in Namibië. Het is een blok van zestig ton dat in de prehistorie neerstortte. Natuurlijk, dat valt allemaal heel precies te verklaren. De baan, de hoek, alles is te berekenen. Maar ik vind de steen en waar hij voor staat veel interessanter. Kun je nagaan wat een verwondering en verbijstering dit ding teweeg heeft gebracht bij mensen in die tijd."

Het Millennium Pinhole Project is nog niet afgelopen. Van Iersel is momenteel bezig zijn vier foto's met behulp van het bijna vergeten drukprocedé Collotype af te drukken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van glasplaten die met chemicaliën bewerkt worden. Van Iersel heeft zich dit vergeten, ambachtelijke procédé door nauwgezette research en spitwerk eigen gemaakt. "Het kostte me veel zoek- en spitwerk. Maar ik had één zekerheid: de natuurkunde was in 1870 niet anders dan de natuurkunde nu. Een regendruppel was een regendruppel. Ik wist uit oude publicaties welke materialen er gebruikt werden. De namen van de chemicaliën zijn nu alleen anders." Als Van Iersel het drukproces uitlegt, lijkt het een bijna magisch proces waar behalve chemische stoffen, gedistilleerd water en keukenzout ook bier aan te pas komt. "Dat is voor de eiwitten. Je verbaast je er soms over hoe ver ze in de 19de eeuw al waren met dit soort dingen. Overigens voldoet gewoon Grolsch pils prima."
Van Iersel heeft contact gezocht met een expert op het gebied van oude fotografie-technieken. Samen hebben ze nu met wisselend succes een drietal proefsessies gedaan. Echt lukken wil het nog niet, maar dat komt nog wel, bezweert hij./.

Untitled Document

Rising Africa
Kunstenaar Wessel Couzijn (1912-1984) ontwierp in 1961 het bronzen beeld Rising Africa. Het bijna drie meter hoge beeld is te vinden bij de ingang van het TeMa gebouw. Couzijn schonk het beeld in 1967 aan de TU/e.

Rising Africa is een onderdeel van een groep beelden die gekenmerkt wordt door een hoog oprijzende houding en een scherp uitsteeksel dat de lucht in priemt. Bij de groep beelden waarvan Rising Africa deel uitmaakt, lijkt agressie de plaats in te nemen van innerlijke verscheurdheid. Alle beelden uit deze groep zijn ontstaan in het begin van de jaren zestig en lopen naar beneden toe uit in een punt, als een op een poot staande vogel.
Wessel Couzijn is in 1912 in Amsterdam geboren. Op driejarige leeftijd verhuist hij met zijn moeder naar New York. Daar wordt kinderverlamming bij hem geconstateerd, waardoor hij jaren in ziekenhuizen moet doorbrengen. Als gevolg van deze ziekte kan Couzijn een arm niet meer optimaal gebruiken. De fysieke kant van het beeldhouwen is daardoor een zware opgave voor hem.
In 1930 wordt Couzijn toegelaten tot de schilderafdeling van de Rijksacademie in Amsterdam. Op die afdeling wordt vaak met gips gewerkt. Couzijn is hier zo enthousiast over dat hij zich inschrijft voor de beeldhouwafdeling. Op de academie krijgt hij les van hoogleraar Jan Bronner. Couzijn is een groot bewonderaar van Bronner. Zo maakt hij vaak beelden volledig in de geest van Bronners architectonische beeldhouwkunst. In 1947 maakt Couzijn een gedenkteken in steen voor het bordes van het stadhuis van Made. Bronner is niet zo te spreken over dit werk. Couzijn is erg aangeslagen door zijn reactie en zoekt zijn eigen weg. In 1948 begint de kunstenaar met brons te werken.
De kunstenaar maakt in 1951 een ontwerp voor het Nationaal Monument voor de Koopvaardij in Rotterdam. Dit ontwerp betekent een doorbraak voor hem. De open, losse vormen die hij gebruikt zijn nog vrij nieuw in Nederland. Voor het eerst herkent men in de aangevreten en uitwaaierende vlakken de latere Couzijn.
In 1960 breekt Couzijn nationaal en internationaal door. In dat jaar is het Nederlandse paviljoen op de Biennale van Venetië vrijwel geheel aan zijn werk gewijd. Couzijn toont daar voor het eerst de brozen sculptuur 'Belichaamde Eenheid' die in 1963 voor het Unilever-gebouw in Rotterdam wordt geplaatst.
Couzijn heeft zich tijdens zijn carrière met vele vormen van kunst beziggehouden. Van schilderen en tekenen tot beeldhouwen. /.
Foto: Bram Saeys

Untitled Document

/Art in Output
Van 2 tot en met 23 november is in het Hoofdgebouw de interactieve tentoonstelling Art in Output te bewonderen. Art in Output omvat een aantal interactieve installaties, kunstwerken die reageren op en communiceren met de toeschouwer. Of in de woorden van organisator Studium Generale: "Elk werk ontregelt de verwachtingen van de kijker over actie en reactie op een eigen manier."

/E-Culture Fair
De E-Culture fair is een beurs van creatieve en innovatieve concepten, processen en producten in de digitale en genetwerkte media. Concreter gezegd: op de E-culture fair kun je kennis maken met nieuwe manieren van communiceren, leren en spelen. Er zijn zo'n vijftig verschillende projecten op het gebied van nieuwe media te bewonderen. E-Culture vindt plaats op 12 en 13 november in de RAI in Amsterdam. De beurs is open van 13.00 tot 18.00 uur. De entree bedraagt vijftien gulden.

 

/Penningkunst
In Museum Kempenland Eindhoven is tot zondag 12 november de tentoonstelling 'Beeldhouwwerk van Formaat' te zien ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van de Vereniging voor Penningkunst. De tentoonstelling schept een beeld van de minst bekende exponent van de beelhouwkunst: de penningkunst. Om de liefde voor penningen aan te wakkeren geeft de vereniging voor penningkunst al 75 jaar lang twee penningen per jaar uit. Al deze penningen zijn in het museum te bewonderen.


/One step
beyond

Morgenavond in de Effenaar: een zeer feestelijke 80's party met een snufje ska. Dj Wessel Rubensky heeft een eigen radioshow op Daluxfm (www.daluxfm.nl) in de stijl van Ferry Maats Soulshow. Dj Kuif is gespecialiseerd in 80's pop en rock. Bovendien zal hij het publiek verrassen met zijn grote verzameling 80's videoclips. Extra aandacht zal hij besteden aan de 80's ska-revival met de hits van Madness, The Selekter, The Specials, The Beat en Doe Maar. Om het feest compleet te maken springt om 23.00 uur de Amerikaanse feest-ska-band Dr. Ringding & The Senior Allstars het podium op. Aanvang 22.00 uur, entree tien gulden.

/Cabaret
Terwijl in de Grote Zaal van de Stadsschouwburg het Nationaal Bolshoi Ballet van Wit-Rusland danst, treden in een andere zaal van de schouwburg de cabaretiers Jan Jaap van der Wal en Nico van der Knaap op. Van der Wal speelt zijn programma 'Gejongleerd'. Van der Knaap brengt 'Stampede'. Twee jonge cabarettalenten voor de prijs van één. Dinsdag 14 november, 20.30 uur.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor