/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 4

jaargang 43, 7 december 2000


Cultuur

Untitled Document

Techniek op de vierkante
nanometer

Een nanometer, een miljardste van een meter, dat zijn zes koolstofatomen op een rij. Hier past niet langer de term 'microscopisch klein'. De wereld van de nanometer is duizend keer kleiner dan de wereld waarin technieken uit bijvoorbeeld de micro-elektronica worden toegepast. Dr. Arthur ten Wolde vertelt in SG-Actueel over de veelal futuristische wereld van nanotechnologie. Een molecuul als transistor en zelfreinigend textiel: het zijn maar twee van de mogelijkheden die de toepassing van nanotechnologie kan opleveren.

Nanotechnologie is niet alleen een opkomend veld van onderzoek en ontwikkeling dat gericht is op de toenemende controle over materiële structuren met afmetingen op nanoschaal. Het is ook een groep van technieken uit onder andere de vaste-stoftechnologie, biotechnologie, chemische technologie en raster-sondetechnologie. Die technieken werken 'top-down' of 'bottom-up'. Bij het eerste moet je denken aan verkleining door het steeds fijner bewerken en afwerken van materialen, bij het tweede aan de synthese van materialen.

Lithografie
Bij nano-elektronica wordt de top-down-benadering volgens Ten Wolde gevormd door de lithografische technieken die bijvoorbeeld toegepast worden met behulp van de wafersteppers van ASML. In essentie brengt zo'n apparaat patronen die een geïntegreerde schakeling definiëren aan op een plak silicium door een lichtbundel via een masker te projecteren op het oppervlak.
Maar deze optische lithografie is niet zo geschikt voor het produceren van chips met details van nanogrootte, omdat de golflengte van het gebruikte licht te groot is. De uitdaging voor de toekomst is dan ook om technieken als extreem-ultravioletlithografie te ontwikkelen en toe te passen. Een mogelijke kandidaat is ook atoomlithografie. Deze techniek gebruikt een patroon van lichtgolven om een bundel van gekoelde atomen naar specifieke posities op een oppervlak te dirigeren.

Chemische groeitechnieken
Maar je kunt ook bottom-up aan de slag met atomen, namelijk met behulp van chemische groeitechnieken. Deze laten bijvoorbeeld atomen zichzelf organiseren in dunne lagen en draden. Uiteindelijk zal volgens Ten Wolde aan verkleining een eind komen als de atomaire schaal is bereikt, met een enkele atoom als transistor. Dat zal echter niet plaatsvinden voor het jaar 2030.
Het werken met dendrimeren zoals dat ook aan de TU/e gebeurt, is een andere vorm van bottom-uptechnieken op nanometer-niveau. Dendrimeren zijn goede kandidaten voor het efficiënt afleveren van medicijnen in het menselijk lichaam op de plaats waar het zijn werking moet uitvoeren.
Nanoelektronica zal krachtiger elektronische processoren en geheugens opleveren, te integreren in bijvoorbeeld computers, telefoon en auto's Dit betekent een wereldmarkt van honderden miljarden guldens, waardoor nanoelektronica de drijvende kracht vormt achter de huidige ontwikkeling van nanotechnologie. Hoe hard de verkleining uiteindelijk gaat, zal voor een groot deel afhangen van de kosten. Die nemen toe bij een voortgaande verkleining, totdat er een punt komt dat er niet langer een meerwaarde aan verbonden is.

De nanotechnologie staat nog in haar kinderschoenen. Ten Wolde zal woensdag 13 december zijn toekomstvisie geven op deze nieuwe technologie. Tijd en plaats: van 11.45 uur tot 13.00 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium. /.

Untitled Document

Vloerreliëf

Een van de minder opvallende kunstwerken op de TU/e campus is de verzameling vloerreliëfs van de abstracte kunstenaar Ad Dekkers (1938-1974). Ze bevinden zich in de patio's van het Laplace gebouw. Niet iedereen zal het grijze en grauwe betonnen plateau op het eerste gezicht herkennen als een kunstobject (1971) van een zeer gepassioneerd en gewaardeerd kunstenaar.

Onder meer geïnspireerd door zijn tijdgenoot Mondriaan tracht hij met deze zeer abstracte vorm van kunst uiting te geven aan zijn streven naar evenwicht en harmonie. Deze harmonie probeert hij te bereiken door bijkomstige en afleidende zaken weg te laten: meerdere kleuren zijn vervangen door een enkele kleur, asymmetrie door symmetrie en hij gaat enkel uit van geometrische vormen zoals de cirkel, het vierkant en de driehoek. Het streven naar harmonie had zeker ook betrekking op zijn levensfilosofie. Hij verwoordde het in 1964 zelf als volgt. "Ieder mens is nog verre van harmonieus door een innerlijke vervreemding van zichzelf. Willen wij die vervreemding wegnemen, dan zullen wij er iets beters tegenover moeten stellen. De universele harmonie, die ik tracht uit te beelden in mijn werk, het evenwicht in iedere compositie, wordt gevormd door de onderlinge verhoudingen met als voornaamste factoren stand, maat en kleur. Daar zijn zowel mijn artistiek bewustzijn als mijn maatschappelijke instelling op gegrondvest."
Innerlijke harmonie wist hij ironisch genoeg echter zelf gedurende zijn leven niet te bereiken. Hij werkte als een bezetene. Oplopende spanningen en onzekerheden zorgden ervoor dat zijn toch al labiele mentale gesteldheid spoedig verslechterde. Steeds vaker werd hij achtervolgd door zware depressies die hem het werken onmogelijk maakten. In februari van het jaar 1974 berooft de dan 35-jarige Ad Dekkers zich van zijn leven.
Ad Dekkers werd in 1938 te Nieuwpoort geboren, als zoon van een hoofdonderwijzer. Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Om in de eerste jaren van zijn bestaan als kunstenaar in zijn levensonderhoud te voorzien, gaf hij les aan de Technische School in Culemborg. Toen hij in 1965 met zijn kunstwerken genoeg geld verdiende, gaf hij zijn baan als leraar op. In zijn korte maar zeer krachtige loopbaan ontwikkelde hij zich in een ongekend hoog tempo. In de beginjaren van zijn loopbaan spitste de kunstenaar zich vooral toe op realistische, in horizontalen en verticalen vertaalde landschappen in reliëfvorm. Maar uiteindelijk zou hij toch zijn heil zoeken in volledig abstracte reliëfs van geometrische vormen. Hierin staan vaak de vormveranderingen van het ene geometrische figuur in een andere centraal. Zo ook bij het op de foto afgebeelde reliëf. Vele toonaangevende musea zoals het Van Abbemuseum, het Haags Gemeentemuseum en het Tropenmuseum in Amsterdam hebben werk van hem tentoongesteld. De generatie van Dekkers speelde dan ook een grote rol in de ontwikkeling van de abstracte kunst en gaf de aanzet tot het ontstaan van nieuwe kunstvormen zoals minimal art en conceptuele kunst.

[an error occurred while processing this directive]
Untitled Document

/Festival cabareteSKE
Festival cabareteSKE is net wat breder opgezet dan een gewoon cabaretfestival. Het zou beschouwd kunnen worden als een kruising tussen het klassieke Nederlandse cabaretfestival en de in België po-pulaire humorfestivals. Iedereen die het publiek weet te vermaken met orale, muzikale, theatrale of non-verbale podiumacts komt in aanmerking voor deelname. Zondag 10 december in Grand-Café Berlage. Aanvang 14.30 uur.

/Vengo
Hoofdpersoon in deze kleurrijke flamenco-film is nachtclubhouder Caco, die de dood van zijn dochter niet kan verwerken. Hij verdrinkt zijn verdriet in muzikale uitspattingen hierbij vergezeld door zijn fysiek gehandicapte neef Diego. Diego's lichamelijke beperkingen vormen geen obstakel voor zijn bandeloosheid, jacht op vrouwen en passie voor de flamenco. Deze Frans/Spaanse film geeft een zinderend beeld van het Spaanse zigeunerbestaan in de jaren zestig. Vengo draait van donderdag 7 t/m woensdag 13 december om 19.00 uur en om 22.00 uur in Plaza Futura.

/DisTronics
DisTronics is een podium voor de nieuwe muziek in Eindhoven. Het is een samenwerkingsverband van De Effenaar, Jazzpower en Axes. Het programma bestaat uit vier optredens rond de thema's elektronica & beeld, elektronica & improvisatie, elektronica & compositie en elektronica & pop. Daarbij zijn de DJ's onderdeel van het programma. Liefhebbers van experimentele muziek kunnen op zondag 10 december vanaf 20.00 uur terecht in de Effenaar.

/De zaak Marietje Kessels
Theatergezelschap Drie Ons brengt een vorm van theater dat een mengeling is van realiteit en verbeelding, van beroepsacteurs en beroepsadvocaten, van theater en debat, van mythe en werkelijkheid. Op 22 augustus 1900 werd de elfjarige Marietje Kessels in de Noordhoekkerk te Tilburg verkracht en vermoord. Inmiddels is het verhaal van Marietje tot een moderne mythe geworden. Een voorbeeld verhaal waaraan mensen de steeds terugkerende thema's van het leven kunnen ophangen: hun twijfels over de onafhankelijkheid van justitie, vermeende afspraken tussen kerk en staat, de doofpot-politiek van de Roomse kerk en de problemen rond seksualiteit met kinderen. In een eenmalige uitvoering worden bekende en nieuwe gegevens omtrent deze misdaad opnieuw voor de rechter gebracht, als ware het een hedendaagse rechtzaak. De Zaak Marietje Kessels is op zondag 10 december om 13.00 uur te zien in zaal De Vorst aan de Willem II straat 49 te Tilburg.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor