/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 9

jaargang 43, 25 januari 2001


Ruis

Untitled Document

Buiten borrrrrrrrelen

Lekker weer, dus werktuigbouwkundige studievereniging Simon Stevin vond het tijd voor een leuke borrel, buiten wel te verstaan. De leden konden de dassen, mutsen en wanten uit de kast trekken en togen naar het grasveldje dat tussen W-hoog en N-laag ligt met echte winterdranken, zoals warme chocolademelk en gluhwein. En natuurlijk een vuurkorf om je een beetje aan op te kunnen warmen. Jorrit Thijsse legt uit wat de werkelijke reden is van deze koude borrel: "Onze borrelruimte wordt momenteel verbouwd. En om weer in de kantine te gaan zitten, vonden we niet leuk. Vandaar dat we naar buiten zijn gegaan." Naast de ruimte van Simon Stevin wordt een borrelruimte gebouwd voor Protagoras, de studievereniging van Biomedische Technologie. Tussen de twee ruimtes komt een schuifwand, zodat er bij grote gelegenheden een grote ruimte van kan worden gemaakt. Protagoras heeft een wedstrijd uitgeschreven om een leuke naam te bedenken voor hun borrelruimte. Beide ruimtes worden op 21 februari opgeleverd.

Untitled Document

/Michiel van der Velden

Ode aan Cursor.

Vijf redenenen waarom Cursor thuishoort in de top vijf van universiteitsbladen:

1:Universiteitsmarketing
Cursor heeft goed ingezien dat een bedrijf als de TU/e meer heeft aan marketing dan aan onafhankelijke journalistiek. Onder punt 6 wordt uitgelegd waarom een universiteit als een bedrijf moet worden gezien.

2:EPU's geen doelgroep
Een universiteit kan helaas niet zonder EPU's (Educational Production Units ook wel studenten genoemd). EPU's hebben over het algemeen echter weinig geld om te investeren en horen dan ook geen doelgroep te zijn voor universiteitsbladen. Berichten die eigenlijk alleen voor de EPU's interessant zijn, kunnen dan ook beter uit die bladen geweerd worden. Cursor heeft dat op een briljante wijze opgelost door ze op een apart vel, los van de Cursor, te verspreiden. Complimenten!

3:Geen mening
Journalisten laten zich vaak verleiden tot het geven van opinies. De Cursor-redactie weet zich echter goed in te houden. Op de ingezonden stukken na, zijn er nauwelijks opiniestukken te vinden in de Cursor. Door er 'Effe zeuren' boven te zetten weet Cursor bovendien op een slimme manier ingezonden opinies te relativeren.
De redactie geeft nauwelijks blijk van een eigen mening. Dat is goed. Te veel opinies zouden ongewild tot discussies kunnen leiden. Onder punt 6 wordt uitgelegd waarom i.p.v. over 'ongewild' ook wel eens over 'ongewilt' wordt gesproken.

4:Lekker ordinair
Dat er weinig opiniestukken en analyses in Cursor staan, wil natuurlijk niet zeggen dat Cursor saai is. Zo is er bijvoorbeeld de leuke rubriek 'Bits'. Het is mij helaas niet bekend welke redacteur die rubriek verzorgt, maar hij is een echt grensverleggende journalist. In tegenstelling tot traditionelere journalisten heeft de Bits-redacteur het lef om lekker ordinair te zijn.
Dat Cursor een saai ambtenarenblad zou zijn is flauwekul. Op de achterkant van Cursor stond laatst zelfs een foto van een schaars geklede dame!

5:Absolute trouw aan de huisstijl
Cursor verandert TUE consequent in TU/e. Helaas blijven alle media buiten de TU/e hardnekkig TUE schrijven. Het Eindhovens Dagblad had zelfs de brutaliteit om TUE te schrijven in een gastopinie van onze CvB-voorzitter, terwijl in de originele tekst ongetwijfeld TU/e stond. Cursor verandert de TUE's in ingezonden stukken overigens zelf in TU/e's, maar zoiets mag natuurlijk alleen Cursor doen. Het belang van absolute trouw aan de huisstijl wordt behandeld onder punt 6.

Punt 6 is door plaatsgebrek komen te vervallen.

De auteur heeft zich eerder kritisch uitgelaten over Cursor. Het is echter bekend, dat hij weleens gebruik maakt van ironie. Hij zal het toen dus wel niet zo bedoeld hebben.

Untitled Document Of we hebben hier te maken met een uitzonderlijk slimme plakker, of het is puur toeval. Op de plaats waar tot half december vorig jaar de geldautomaat van de ABN-Amro bank was in de W-hal, prijkt nu een felrode sticker met de tekst 'geld nodig?'. En ja, dat gebeurt inderdaad wel eens. Wat dat betreft wordt de pinautomaat op de TU/e campus node gemist en er moet er snel weer een komen. Maar welke slimmerik heeft die sticker geplakt, is de vraag? Het gaat om een bedrijf dat Hedson heet, onderin de hoek van de sticker staan klein het internetadres www.hedson.nl. Even surfen dan maar: het blijkt een zelfstandige onderneming van Randstad te zijn. Een uitzendbureau dus? Zelf noemen ze zich een 'workaniser' waar je als werknemer flexibel vanaf internet een baan uit kunt zoeken en dus zo geld kunt krijgen. Da's nooit weg natuurlijk, maar als dat geld eenmaal op je rekening staat, is er nog steeds geen pinautomaat op de campus. Een oplossing is het dus allerminst!
Foto: Bram Saeys
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor