Studentenleven/Nieuws

Traditionele Marokkaanse bruiloft bij Mosaic

Een traditionele bruid in verschillende outfits, een bruidaankleedster (negaffa), een band, modeshow met Marokkaanse kleding en Marokkaanse hapjes. Dit zijn de ingrediënten voor het Marokkaans trouwfeest dat de multiculturele studentenvereniging Mosaic houdt op donderdag 13 juni in de Blauwe Zaal van het Auditorium.

“We wilden een keer wat anders doen als afsluitende activiteit”, zo legt Ilham Saadane, één van de organisatoren, de keuze voor het trouwfeest uit. “Het was iets wat we al langer wilden doen, omdat we het idee hebben dat ook Nederlanders het leuk vinden om te zien hoe er in Marokko en door Marokkanen in Nederland wordt getrouwd.”
En dat is wezenlijk anders dan de gemiddelde Hollandse bruiloft. In Marokko is het gewoon dat de bruiloft liefst drie dagen duurt met vele honderden gasten. Er vindt geen plechtigheid plaats die het huwelijk bezegelt tijdens die dagen, wat in Nederland wel gebeurt door het trouwen in de kerk en voor de wet. “Dat gebeurt eerder al, bijvoorbeeld tijdens de verloving of een maand of een aantal dagen voor de bruiloft”, legt Saadane uit. Op de eerste dag is de bruid samen met vriendinnen en familie en wordt ze door de bruidaankleedster versierd met hennaschilderingen op handen en voeten.
De tweede dag wordt er gefeest door de families van de bruid en bruidegom, alleen afzonderlijk van elkaar. “De bruid en bruidegom zien elkaar wel tijdens het feest bij de vrouw. Rond twaalf uur ’s nachts haalt de bruidegom de bruid op om met hem mee te gaan naar het feest bij hem thuis.” Op de derde dag van de bruiloft geeft de familie van de man een feest om de bruid te verwelkomen. De sfeer en klederdracht van de eerste twee dagen, zoals hierboven beschreven, wil Mosaic op 13 juni nabootsen. Saadane: “We hebben een bruid die hennaschilderingen krijgt. Een andere bruid krijgt drie of vier verschillende outfits aan. Het is traditie dat een bruid tijdens het feest regelmatig van kleding wisselt. Ze draagt jurken uit verschillende regio’s van het land”. Terwijl zij wordt omgekleed, vindt er een modeshow plaats met traditionele Marokkaanse kleding die op bruiloften door de gasten wordt gedragen. Het aankleden van de bruid gebeurt volgens de Marokkaanse traditie door een negaffa, een bruidaankleedster. De negaffa zorgt voor de vele sieraden en kronen die de bruid draagt en soms ook voor de kleding. “Het ligt eraan hoeveel geld je wilt uitgeven aan een bruiloft, maar het kan duur worden als je zoveel jurken draagt.”

Echte bruiloft
Het liefst had Saadane gewild dat ze een bruidspaar zover had gekregen om zijn bruiloft te vieren in de Blauwe Zaal, maar ze kreeg niemand zover. Mensen vinden die de bruid wilden spelen, viel ook niet mee. Uiteindelijk heeft ze een paar vriendinnen zover gekregen. “De bruiloft is voor veel Marokkaanse meisjes écht de dag van hun leven. Daar zijn sommigen al van jongs af aan mee bezig.” Saadane wil zelf ook op de traditionele manier trouwen, het liefst in Marokko. Ze weet al dat ze in ieder geval een jurk uit de streek van Tanger wil dragen, omdat ze in die buurt is opgegroeid. “Het moet heel traditioneel worden.”/.

Wie het Marokkaans trouwfeest wil bijwonen op 13 juni, kan zich opgeven via mosaic@tue.nl of via 06-14993332. De avond duurt van 17.30 tot 21.30 uur. De entree bedraagt tien euro. Meer info:http://mosaic.stud.tue.nl.