B&W willen 10%-regel afschaffen

Het college van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven heeft een advies in de maak waarmee een einde komt aan de 10%-regeling voor kamerverhuur in de stad. Als de gemeenteraad akkoord gaan met het plan kan de regeling over enkele maanden van de baan zijn. Dit zegt Joep Berghuis, ambtenaar van de dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. Wethouder van Ruimtelijke Ordening, Mary-Ann Schreurs (D66), bleek onbereikbaar voor commentaar.

Met het afschaffen van de 10%-regeling komt een eind aan de wurggreep waar veel straten in buurten met veel studenten in zitten. Als een tiende van de huizen in een straat of straatdeel voor kamers is gereserveerd, krijgt een verhuurder die bij de gemeente om een vergunning voor kamerverhuur vraagt nul op het rekest. Hiermee loopt Eindhoven veel potentiële studentenwoonruimte mis.

Overlast
De regeling werd in 1991 ingesteld om te voorkomen dat in een straat meer dan tien procent van de huizen kamergewijs wordt verhuurd. De gemeente wilde hiermee de overlast in buurten tegengaan. Volgens velen was de maatregel verantwoordelijk voor de woningnood in veel studentenbuurten. Er werd in de loop van de jaren dan ook fel geprotesteerd tegen de maatregel. Waaronder door de inmiddels ter ziele gegane Eindhovense Studenten Vakbond. Studentenfractie Groep-één heeft afschaffing van de regeling nog altijd in haar programma staan.
De gemeente heeft de 10%-regeling gebruikt om straten waarin meer dan dit percentage bleek te zijn verhuurd hard te kunnen aanpakken. Als er overlast was, werden de huizen zonder verhuurvergunning ontruimd. Maar daarmee waren de problemen vaak niet opgelost. Met het verminderen van het aantal studentenhuurwoningen, was de kwaliteit van de straat lang niet altijd gewaarborgd.

Illegale kamerhuur
De gemeente start binnenkort ook met een initiatief om illegale kamerverhuur aan te pakken. Als belangrijkste reden hiervoor geeft ze de overlast die deze panden in buurten veroorzaken. Slecht onderhouden tuinen en herrie tot laat in de nacht zijn voorbeelden hiervan.
Een ambtenaar gaat voltijds aan de slag om de ‘probleemgevallen’ in kaart te brengen. Hiervoor is de gemeente afhankelijk van de klachten van omwonenden van panden met illegale kamerhuur. Ook wordt in het bevolkingsregister onderzocht of meerdere mensen op hetzelfde adres staan ingeschreven. Het zou gaan om zo’n duizend panden in Eindhoven, vooral in de wijken Stratum en Woensel.
Als blijkt dat verboden kamerverhuur plaatsvindt, wordt gekeken of alsnog een vergunning kan worden verstrekt. De huiseigenaar moet hiervoor een bedrag van bijna vierhonderd euro betalen. Daarnaast moet de woning voldoen aan wettelijke eisen. Lukt het niet een vergunning voor een pand te krijgen en weigert de huiseigenaar vervolgens de woning te ontruimen, dan wacht een juridisch traject./.