Massaal appèl voor krachtig kennisbeleid van overheid

Universiteiten en kennisinstanties hebben de afgelopen week bij de politiek massaal aangedrongen op een krachtig kennisbeleid. Het ministerie van Financiën bedacht echter nog eens voor 1,9 miljard euro aan bezuinigingen op het hoger en wetenschappelijk onderwijs.

Een stortvloed aan nota’s en brandbrieven overspoelde de afgelopen week politiek Den Haag. De Adviesraad Wetenschap en Technologie (AWT) riep politieke leiders op wetenschap en innovatie hoog op hun agenda te zetten. De zogeheten Manifest-partijen, onder welke noemer de VSNU, KNAW, NWO, TNO en VNO-NCW zich verenigd hebben, kwamen vorige week vrijdag met een actieplan waarin men er op aandringt dat de minister-president het voortouw neemt bij het tot stand brengen van een kennisstrategie. De stichting Nederland Kennisland wil van ons land een broedplaats van nieuwe ideeën maken, met voor iedereen maximaal toegankelijk onderwijs. Ook de vakbeweging FNV dringt aan op investeren in kennis. Vorige week donderdag meldden zich ook nog de vertegenwoordigers van alle universiteiten in Den Haag om demissionair
onderwijsminister Maria van der Hoeven erop te attenderen dat zij de motor van de samenleving zijn. TU/e-secretaris ir. Harry Roumen bood Van der Hoeven een verzameling brieven aan van onder meer Philips, Neways, TNO Industrie, het Catharina-ziekenhuis en burgermeester dr. Rein Welschen. Daarin werd het belang van de TU/e voor het regionale bedrijfsleven uiteengezet.
Afgelopen maandag maakte De Volkskrant bekend dat het ministerie van Financiën de informateurs Donner en Leijnse vrijblijvende plannen zou hebben voorgelegd, met daarin 1,9 miljard euro aan besparingen op het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Enkele punten uit dat plan: afschaffing OV-kaart voor studenten, maximale leeftijdsgrens voor onderwijsdeelname, universitaire masteropleidingen niet langer door het Rijk laten bekostigen en onderwijs aan Nederlanders in het buitenland niet meer betalen. Volgens Bert Brehm, woordvoerder van het ministerie van OC&W, heeft De Volkskrant een erg eenzijdig beeld geschetst. “In het plan zijn ook investeringen voorgesteld, maar die vind ik in De Volkskrant niet terug, dat bedrag zou de besparingen wel eens kunnen overtreffen.”/.