Duaal traject op TU/e succesvol

Het leren en werken, zoals vijf jaar geleden door toenmalig minister Jo Ritzen werd geïntroduceerd, is op de TU/e een succes. Dit in tegenstelling tot een aantal algemene universiteiten waar de weinige studenten die zich aanmelden niet de gehoopte resultaten leveren.

“Voor een duaal traject moet je heel goede contacten met het werkveld hebben”, zegt dr.ir. Rinus van Houten, opleidingsdirecteur van Installatie-technologie, de TU/e-opleiding die ook duaal te volgen is.
Van Houten verbaast zich niet over het mislukken: “Op algemene universiteiten werden duale studies aangeboden voor bijvoorbeeld talen. Deze mensen hadden nog nooit een bedrijf van binnen gezien. Ze wisten dus niet wat het werkveld van hen verwachtte en wat ze konden toevoegen”.
Volgens de opleidingsdirecteur is deze hechte band met het werkveld voor zijn opleiding juist de reden van het succes. “Installatietechnologie heeft een heel grote markt waarmee we veel affiniteit hebben. In gesprekken merk ik dat het beroepenveld veel waarde hecht aan het duale traject.”
Sinds tweeëneenhalf jaar geleden de eerste duale studenten vanuit de praktijk naar de universiteit kwamen, is hun aantal langzaam toegenomen. In 2002 waren er vijf aanmeldingen. Voor dit jaar verwacht Van Houten ongeveer tien nieuwe studenten die hun ingenieurstitel komen halen. De opleidingsdirecteur hoort zelfs geluiden van twintig nieuwe studenten. Een aantal dat zijn opleiding wel zou aankunnen.
In 1998 zegde ex-minister Loek Hermans een bedrag van bijna vijf miljoen gulden toe voor een experiment met het duaal leren. De TU/e werd voor een proef bij Installatietechnologie gehonoreerd met een bedrag van bijna 160.000 euro./.