En hoe is het in Adelaide?

Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland. Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

Na een prachtige rondreis van een maand door Nieuw-Zeeland vloog ik begin januari naar Adelaide. Eerst ga ik stage lopen en daarna verder reizen door Australië. Ik was vol verwachtingen, maar ook wel enigszins gespannen. Tot nu toe is het een geweldige ervaring. Adelaide is een prachtige stad. Ondanks het feit dat het ‘maar’ 1,1 miljoen inwoners heeft, heeft het de uitstraling van een metropool. Vanuit het zakendistrict steken tientallen hoge kantoorgebouwen boven de stad uit. De straten liggen in een raster, dat aan elke zijde wordt begrensd door een grote boulevard. Buiten deze boulevards wordt het centrum omgeven door brede parken waarin je heerlijk kunt zonnen, wandelen of sporten. En dit is Australië, dus zijn er overal openbare barbecues!
Vanuit het centrum rijdt een monumentaal Brits trammetje naar het strand van Glenelg. Deze verbinding is zeer geliefd bij toeristen, maar op warme dagen vluchten ook alle ‘locals’ die geen airco hebben naar het strand. Adelaide is de heetste stad van Australië; in januari en februari zijn temperaturen boven de veertig graden geen uitzondering. Het hoogtepunt van 44 graden, eind januari, was dit gelukkig wel.
Natuurlijk moet er ook gewerkt worden en dat valt niet mee. Vanwege het klimaat heerst hier een typisch Zuid-Europese mentaliteit. Niemand maakt zich zorgen (‘No worries, mate’) en niemand heeft haast, wat behoorlijk frustrerend kan zijn als je maar veertien weken hebt om je onderzoek af te ronden. Gelukkig heb ik mijn begeleider er snel van kunnen overtuigen dat ik met een goed resultaat wil thuiskomen en sindsdien oefent hij hier en daar de nodige druk uit om dingen tijdig voor elkaar te krijgen. Mijn project is interessant en ik werk er met veel plezier aan.
In mijn vrije tijd geniet ik van de omgeving en van mijn sociale leven. Ik woon in een flat samen met studenten uit landen als Pakistan, India, Maleisië en Sri Lanka. Dit levert veel interessante en grappige momenten op. Ik woon op een geweldige locatie, direct aan de meest noordelijke boulevard. Aan deze boulevard liggen onder andere twee universiteiten, de bibliotheek, een aantal musea en monumenten. Stuk voor stuk indrukwekkende gebouwen die ‘s avonds prachtig verlicht worden. Als ik de boulevard oversteek, sta ik midden in de drukste straat van Adelaide. Aan de rechterkant ligt een enorm winkelgebied, aan de linkerkant een bruisend uitgaansleven met vele cafés, restaurants en een aantal nachtclubs.
De stad staat bekend om het grote aantal evenementen dat er wordt georganiseerd. De afgelopen weken ben ik naar twee etappes van de Tour Down Under geweest en naar een enorm vuurwerk ter gelegenheid van ‘Australia Day’. In februari worden twee grote festivals gehouden, waarbij wekenlang theater, dans en muziek te zien zijn op de straten en in de parken. Daarna wordt de binnenstad omgebouwd tot stratencircuit voor de ‘Clipsal 500’.
Ook buiten de stad is er veel te doen. Op honderdvijftig kilometer hier vandaan ligt Kangaroo Island, waar ik al heb kunnen genieten van de ongerepte natuur en prachtige verlaten stranden. Verder liggen er ten noorden en zuiden van Adelaide uitgestrekte wijnvelden, zoals de Barossa Valley. Voor een paar tientjes kun je een leuke dagtrip maken en uitgebreid wijn proeven.
Als je meer tijd hebt, kun je verder naar het noorden reizen, naar de indrukwekkende Flinders Ranges en daarachter de outback. Ik verheug me al op het vervolg van mijn reis, naar Alice Springs, Sydney en Cairns!

Erik Visser,
student Werktuigbouwkunde