Studentenleven/Nieuws

‘Student dupe van stijging ziekenfondspremie’

De kosten van een ziektekostenverzekering rijzen ook voor studenten de pan uit. Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) kunnen tienduizenden studenten beter overstappen op een particuliere verzekering.

Volgens het ISO halen verzekeringsmaatschappijen met de gestegen premie bij elkaar ruim 31 miljoen euro op bij de studenten. Veel studenten met een aanvullende beurs die nu via het ziekenfonds verzekerd zijn, kunnen volgens de studentenorganisatie beter een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten, omdat ze daarmee goedkoper uit zijn. Dat blijkt uit een onderzoek dat het ISO vorige maand hield.
Zo’n 250.000 studenten in Nederland zijn ziekenfonds verzekerd. De recente verhoging van de ziekenfondspremie maakt die verzekering zoveel duurder, dat het voor veel studenten loont over te stappen op een goedkope particuliere ziektekostenverzekering. Volgens de studentenorganisatie gaat dit op voor ruim 44.000 studenten. Het ISO heeft uitgerekend dat die overstap een student bijna twintig euro per maand zou kunnen besparen. Weliswaar is de goedkoopste verzekering met 36 euro per maand nog altijd een stuk duurder dan het goedkoopste ziekenfondspakket (19,95 euro), maar de aanvullende beurs voor particulier verzekerde studenten is bijna 36 euro hoger.
De ziekenfondspremie steeg in januari met gemiddeld 92 procent. De studentenbond wil dat demissionair minister Maria van der Hoeven van onderwijs alle studenten via de beurs compenseert./.