Nieuws/ Korte Berichten

Zomerconcert
Quadrivium Studenten Muziekgezelschap Quadrivium houdt op zaterdag 21 juni het jaarlijkse zomerconcert. Dit heeft plaats in het Auditorium van de TU/e vanaf 19.30 uur. Op het programma staat muziek van Nederlandse componisten, zoals ‘Second Suite of Dutch Dances’ van Badings en zes adagio’s van Pijper. Alle onderverenigingen van Quadrivium geven acte de présence.
De entree bedraagt 4,50 euro, studenten mogen gratis naar binnen.

Workshopweek in Scala
Het cultureel centrum voor studenten Scala houdt op 16, 17 en 18 juni allerlei workshops voor studenten die kennis willen maken met de cultuurverenigingen. Elke avond, van 19.30 tot 20.45 uur en van 21.00 tot 22.15 uur, geven Footloose (dans), Quadrivium (muziek), Dekate Mousa (film en fotografie), Doppio (toneel) en Knights of the Kitchen Table (rollenspel) workshops. Deelname is gratis, inschrijven hoeft niet, maar mag wel via scala@dse.nl.

Lunchlezing Vredescentrum
‘Ethiek en humanitair oorlogsrecht’ is het thema van de lunchlezing van het Vredescentrum van de TU/e op donderdag 19 juni. Sprekers zijn drs. Jan van der Meijden van het ministerie van Defensie en luitenant-kolonel Hendrik Faber van de Koninklijke Luchtmacht. De lezing duurt van 12.45 tot 14.00 uur en heeft plaats in zaal 5 van het Auditorium.

Reproshop en dictatenverkoop samen in HG
Aan het begin van het nieuwe collegejaar wil de Dienst Interne Zaken de reproshop en de dictatenverkoop op één plek gehuisvest hebben in de kelder van het Hoofdgebouw (HG). De dienstverlenende instanties worden ondergebracht in de ruimtes waar voorheen de Universiteitsdrukkerij zat. De verbouwingsofferte is inmiddels goedgekeurd.

Capoeira festival
Het Studenten Sportcentrum is komend weekend, 14 en 15 juni, decor voor een Capoeira festival. Zaterdag en zondag worden workshops en demonstraties gehouden van de Braziliaanse dans- en vechtkunst. De workshops worden op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur gegeven en op zondag van 12.00 tot 16.00 uur.

Ruit ingegooid
Onverlaten hebben op zaterdag 7 juni met een steen een ruit ingegooid van het Ketelhuis op het universiteitsterrein. Medewerkers van de
beveiliging van de TU/e ontdekten de schade ’s avonds rond half twaalf tijdens hun surveillanceronde. Er was geen sprake van inbraak. De beveiliging vermoedt dat de actie voortkwam uit pure baldadigheid.

Man met campusverbod aangehouden
Beveiligingsmedewerkers van de TU/e hebben op woensdag 4 juni een man aangehouden die vanwege een campusverbod niet op het universiteitsterrein mocht zijn. De man had het terreinverbod eerder gekregen na een poging tot diefstal van een laptop in De Hal. Medewerkers van de bibliotheek in dat gebouw meldden vorige week dat ze de man weer hadden gezien, waarop de beveiliging hem heeft aangesproken. Hij beweerde echter geen campusverbod te hebben, waarop hem een nieuw exemplaar is aangereikt en hij alsnog van het terrein is gezet.

Wetenschapsforum
Jeroen Staudt, student Technische Natuurkunde aan Fontys Hogescholen, heeft een wetenschapsforum opgericht (www.wetenschaps forum.nl). Het forum is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. Op het forum kan voornamelijk gediscussieerd worden over natuurwetenschappelijke onderwerpen. Staudt hoopt met het forum veel wetenschappelijke informatie te kunnen verspreiden en belangstelling op te wekken voor de wetenschap.

Kaders NAO goedgekeurd
De Nederlandse Accreditatie Organisatie (NAO) kan aan de slag met haar keuringsprocedures voor opleidingen in het hoger onderwijs. Staatssecretaris drs. Annette Nijs van Onderwijs heeft onlangs de accreditatiekaders voor bestaande opleidingen en de toetsingskaders voor nieuwe opleidingen goedgekeurd. De accreditatie van de NAO wordt gezien als het sluitstuk van het systeem van kwaliteitszorg in het Nederlandse hoger onderwijs.

BaMa-congres van LSVb
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) houdt op maandag 16 juni een congres over het bachelor-mastersysteem (BaMa) in Utrecht. Er zijn lezingen, workshops, een panel met Tweede Kamerleden en er wordt een presentatie gegeven van de BaMa-monitor van de Inspectie van het Onderwijs. Voor meer info: www.lsvb.nl.