Nieuws/ Korte Berichten

Sixma Organische Chemie Prijs
Scheikundestudenten Bram Karsten, Inge van der Meulen en Marco Meeuwse hebben de Sixma Prijs 2003 gekregen. Deze prijs wordt toegekend aan studenten die een uitmuntende prestatie hebben geleverd in de Organische Chemie. Zowel de vakken Inleiding Chemie en Organische Chemie als het organische deel van het practicum Maken en Meten moet op meer dan voortreffelijke wijze afgerond zijn. De prijs bestaat uit een oorkonde, een geldbedrag van 125 euro en twee boeken.

Brandweer TU/e tweede bij wedstrijd
De TU/e-brandweer heeft afgelopen weekend de tweede plaats behaald bij een wedstrijd voor bedrijfsbrandweerkorpsen in Venray. De brandweerlieden kregen een in scène gezette brand in een dieselopslag voorgeschoteld. Het TU/e-korps hield bij het bluswerk en de hulpverlening het hoofd koel en behaalde de tweede plek.

Verdachte mannen op campus
Twee mannen hingen op vrijdag 12 september verdacht rond in de fietsenstalling bij het gebouw Helix. Beveiligingsmedewerkers hadden het tweetal eerder al gespot en aangesproken. De mannen bleken bij zowel de TU/e-beveiliging als de Eindhovense politie bekend te zijn, onder meer wegens de diefstal van fietsen op het universiteitsterrein. De politie handelt de zaak verder af; de twee krijgen in elk geval een campusverbod als ze zich weer laten zien. Ook bij het Laplace-gebouw werd dezelfde dag een man gesignaleerd die zich verdacht ophield. Toen de beveiliging na een waarschuwing van een TU/e-medewerker ter plaatse kwam, was de man verdwenen.

Fietsster botst tegen auto
Een studente van de TU/e is dinsdagochtend 16 september naar het ziekenhuis gebracht nadat ze met haar fiets tegen een auto was gebotst. Het ongeval gebeurde vlakbij Matrix, op De Wielen. De studente zag de auto, die vanuit de richting van Vertigo kwam, niet aankomen. De beveiliging van de TU/e vermoedt dat dit te maken heeft gehad met de vele illegaal geparkeerde auto’s op die plek. De verwondingen van de studente bleken mee te vallen; de auto raakte licht beschadigd.

Waarschuwing stoepkrijters
Studenten van badmintonvereniging Panache hebben woensdagochtend 17 september een waarschuwing gekregen van de BedrijfsHulpVerlening nadat ze met stoepkrijt een stuk van het Limbopad hadden ondergekliederd. Medewerkers in het nabijgelegen gebouw Kennispoort waarschuwden de meldpost, omdat ze dachten dat de studenten met verf in de weer waren. De badmintonners hadden echter met stoepkrijt wervingskreten op het pad geschreven. Hiervoor hadden ze eerst toestemming moeten vragen. Ze kwamen weg met een berisping.

Rechtgezet
Bij de foto op de studentenpagina in Cursor 2 stond vermeld dat daarop Sal Bosman te zien was. Dit is niet juist. De persoon in kwestie is student Industrial Design Jan Willem Findlater.

Masterclass IBM
Zeven studenten Technische Bedrijfskunde en drie studenten Technische Informatica van de TU/e hebben in juni meegedaan aan de zesde IBM Masterclass in Amsterdam. Zij kregen een kijkje in de keuken van het bedrijf en kregen een case voorgeschoteld. De opdracht was het bedenken en presenteren van een advies voor een it-bedrijf om over te stappen op ‘e-business on demand’. De groep Evolve deed dit het beste. Hierin zaten Judith de Winter en Jurryt Scholten (beiden student TBK).

Van Rooy gaat naar Utrecht
Mr. Yvonne van Rooy is per 1 februari 2004 benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht. Ze is nu nog bestuursvoorzitter van de Universiteit van Tilburg. In Utrecht volgt Van Rooy drs. Jan Veldhuis op die per 1 november met pensioen gaat.

Website voor studentenclubs
‘De dichtgetikste site van Nederland’ moet www.waardeleden.nl worden. De site is volgens de makers dé startpagina voor leden van studentenverenigingen. Op de site staan links naar websites van jaarclubs, disputen, studentenhuizen en studentenverenigingen in heel Nederland. Vanuit Eindhoven hebben zich tot nu toe alleen de verenigingen ESC, Demos en AEGEE aangemeld.

Crimi-studenten ontvangen geld terug
Zeventien ex-studenten van de Hogeschool voor Criminologie in Best krijgen hun collegegeld van 5400 euro terug. De instelling is niet geaccrediteerd, zo bepaalde de Bossche rechtbank onlangs. Volgens de studenten beloofde de school dat ze binnen drie jaar bachelor in de criminologie zouden worden, maar die belofte werd volgens hen niet waargemaakt. De rechter oordeelde dat de school de studenten heeft misleid.

Conferentie over maatwerk
‘Maatwerk in het onderwijs’ is het thema dat centraal staat op de conferentie Bruggen Bouwen, op vrijdag 3 oktober aan de Universiteit Utrecht. Doelstelling van de conferentie is om docenten, schoolleiders, onderwijsdirecteuren, beleidsmakers, voorlichters, studieadviseurs en decanen met elkaar in gesprek te brengen over onderwijs en een verbetering van de aansluiting tussen vwo en het wetenschappelijk onderwijs. Voor meer informatie en aanmelden: Odette Jansen, tel. 030-2532728 of bruggenbouwen@fbu.uu.nl.

Man buiten bewustzijn
Een medewerker van de universiteit is vrijdagavond 5 september naar het ziekenhuis gebracht nadat hij tijdens een feestje in E-hoog onwel was geworden. De man zakte, vermoedelijk door gebrek aan zuurstof, in elkaar en raakte kort buiten bewustzijn. Toen hij weer bijkwam, is hij door mensen van de BedrijfsHulpVerlening naar het Máxima Medisch Centrum gebracht. Daar heeft hij een paar dagen moeten blijven voor onderzoek. Men vermoedt dat de man een lichte hartritmestoornis heeft gehad. Het feestje vond plaats in het Walhalla, de sociëteit van de elektrotechnische studievereniging Thor.