Nieuws/ Korte Berichten

Weer meer nieuwe studenten
Het aantal eerstejaars studenten dat deze maand aan de TU/e is begonnen, is -net als de laatste vijf jaar- opnieuw gestegen. Tot op heden zijn exact vijftienhonderd studenten aan een studie begonnen. Tot de groep nieuwelingen worden ook de studenten gerekend die met een masteropleiding zijn gestart, evenals zij-instromers van bijvoorbeeld technische hogescholen. Vorig jaar bedroeg het aantal nieuwe studenten aan de TU/e 1493, in 2001 waren dit er 1459.

Lezing STU en Nuffic
Het International Relations Office (onderdeel van het Studenten Service Centrum) en Nuffic houden op donderdag 2 oktober een lezing over studeren en stagelopen in het buitenland. De lezing, die is georganiseerd in het kader van de Nationale Week van Studeren in het Buitenland, vindt plaats in zaal 4 van het Auditorium van 12.30 tot 13.30 uur.

Golftoernooi De Club
Studenten golfvereniging De Club houdt op zondag 28 september voor de tweede keer een golftoernooi op het TU/e-terrein. Op de campus wordt voor de gelegenheid een achttien-holes-golfbaan aangelegd. Het toernooi begint om 11.00 uur met een uitleg in het tennispaviljoen bij het sportcentrum. Deelname kost vijf euro. Inschrijven kan via voorzitter@esgvdeclub.nl.

Student valt van fiets
Een student Scheikundige Technologie is op dinsdag 23 september gewond geraakt aan zijn gezicht nadat hij van zijn fiets was gevallen. Dat gebeurde op het fietspad langs Den Dolech. De student werd door medewerkers van de BedrijfsHulpVerlening van de universiteit naar de eerste hulppost van het ziekenhuis gebracht waar hij aan de verwondingen is behandeld.

Rechtgezet
Het feest voor medewerkers van de faculteit Elektrotechniek op vrijdag 5 september, waarbij een man onwel is geworden, vond plaats op de parkeerplaats bij E-hoog. In Cursor 3 werd ten onrechte gemeld dat het feest plaats had in het Walhalla, de sociëteit van studievereniging Thor.

Drie mensen vast in lift
Drie mensen hebben maandagochtend 22 september kort vastgezeten in een lift in Vertigo. De lift -één van de drie aan de zuidkant van het gebouw- bleef door een storing steken op de derde etage en de deuren gingen niet meer open. De mensen werden na enkele minuten uit de lift bevrijd door een medewerker van de storingsdienst.

Publieksdag
‘Leef je uit, vind het uit!’ is het thema van de
publieksdag van de TU/e, op zondag 5 oktober. Van 12.00 tot 17.00 uur kunnen jong en oud zich, zoals elk jaar, op het universiteitsterrein onderdompelen in wetenschap en techniek. Bezoekers worden ontvangen in het Auditorium en kunnen in verschillende ruimtes onder meer zelf experimenten doen en voorstellingen of lezingen bijwonen. Ook in Vertigo zijn diverse activiteiten. De toegang is gratis.

Verwarde vrouw in struik
Op het universiteitsterrein is vrijdagmiddag 19 september een verwarde vrouw aangetroffen die dreigde zichzelf iets aan te doen. De vrouw lag met haar fiets in de struiken vlakbij het lab voor akoestiek. Een voorbijganger zag haar en waarschuwde de BedrijfsHulpVerlening. De vrouw werd opgevangen in de centrale meldpost van de beveiliging en is van daaruit meegenomen door de Eindhovense politie, die een opvangplek voor haar zou regelen.

Wiskunde van de cryptografie
De wiskunde van de cryptografie staat centraal tijdens een workshop die van 26 september tot 2 oktober plaatsvindt in Leiden. Wiskundigen en cryptografen komen in het Lorentz Center samen om de fundamentele grenzen van de digitale veiligheid te verkennen. Wetenschappers kunnen gratis deelnemen aan de workshop. Voor inlichtingen en inschrijving: Gerda Filippo, tel. 071-5275401.