Nieuws/ Korte Berichten

Aanleg parkeerplaatsen vertraagd
De aanleg van 88 parkeerplaatsen op het voormalige terrein van het Faciliteitengebouw loopt zeker een paar weken vertraging op. Aanvankelijk zouden deze parkeerplaatsen voor eind maart gerealiseerd worden, maar het natte weer heeft die planning verstoord. De riolering is reeds aangelegd, maar vanwege de hoge grondwaterstand kan nog niet begonnen worden met het aanbrengen van de afwerklaag. Wanneer de parkeerplaatsen worden opge leverd, is nog niet bekend.

Onderwijsdebat in Melkweg
‘Hoop dat dit een grap is’ is de titel van een groots onderwijsdebat op donderdag 1 april in de Amsterdamse Melkweg. Aan de vooravond van het kamerdebat over het voorgestelde Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan (HOOP) gaan politici en studenten in de rocktempel het debat aan over dit plan en de visies daarop van de politieke partijen. Eén van de uitgenodigde Kamerleden is TU/e-alumnus ir. Martijn van Dam (PvdA), die in discussie gaat met onder anderen collega-politici, ISO-voorzitter Liobe Kamminga en LSVb-voorzitter Floris van Eijk. Het debat, dat om 20.30 uur begint, is georganiseerd door de Centrale Studen-tenraad van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met het ISO en de LSVb.

Portemonnee gestolen
Van een medewerker in het Multimediapaviljoen op het TU/e-terrein werd op vrijdag 19 maart de portemonnee gestolen. De beurs, die in de jas van de eigenaar zat, is vermoedelijk gepikt door een vrouw die even daarvoor het gebouw was binnengekomen op het moment dat een andere medewerker naar buiten liep. De vrouw zei dat ze iets moest afgeven in het gebouw. In de gestolen portemonnee zaten onder meer een huissleutel, een geldbedrag van twintig euro en bankpasjes.

Derde Viri in Stroomhuis
Op het programma voor Viri, het maandelijkse opwarmertje voor het Virus-festival, staan komende zaterdag, 27 maart, vijf muzikale acts, een aantal één-minutenfilms, exposities en voordrachten gepland. De deuren van het Stroomhuis aan ‘t Eindje 1 in Eindhoven zijn open van 21.00 tot 04.00 uur. De entree bedraagt vijf euro. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Bullit aan de Kleine Berg en bij de organisatie van Virus (W-hal 1.37).

Legitimatie bij tentamen
Rechtenstudenten aan de Universiteit Leiden moeten vanaf april extra legitimatie meenemen om tentamens te kunnen maken. Dat meldt de website ScienceGuide. Het bestuur van de Rechtenfaculteit nam
dit besluit nadat vorig jaar bij een tentamen een ‘tentamenvervanger’
werd betrapt.

Studiedruk valt mee
Nederlandse studenten kunnen zich goed vinden in de (tijds)belasting die de studie hen oplegt. Onderzoek van de website Yourfuture.tv onder ruim vijfhonderd studenten toont aan dat 61 procent van de studenten aan universiteiten en 67 procent van de hbo-studenten de studiedruk goed vindt. 33 procent van de studenten aan universiteiten en 26 procent van de hbo-studenten vindt de tijdsbesteding die de studie van hen vraagt hoog.

Fiets gestolen
Een fiets werd op vrijdag 19 maart gestolen uit de fietsenstalling bij het Multimediapaviljoen. De twee sloten waarmee de fiets vast stond, werden doorgeknipt. Of er een verband is tussen deze diefstal en die van een portemonnee, dezelfde dag in MMP, is niet duidelijk.

Aanrijding bij Traverse
Twee dienstauto’s van de TU/e raakten op donderdag 18 maart in botsing voor het gebouw Traverse op de campus. Een medewerker van de Berging Bijzondere Chemicaliën reed achteruit in een Ford Transit en zag daarbij een geparkeerde Mercedes-bus van PostExtra over het hoofd. De Ford had nauwelijks schade; van de Mercedes raakte een knipperlicht beschadigd.