“Signaal afgeven door demonstreren”

Vervolg van de voorpagina.

Niet alleen Platform Puinhoop had op meer demonstranten gerekend in Amsterdam. Rex van Ewijk, vijfdejaars student Techniek en Maatschappij aan de TU/e, had toch wel zo’n zes- à zevenduizend mensen verwacht. “Het is wel te begrijpen, die lage opkomst”, zegt Van Ewijk. “De communicatie naar de studenten was slecht.” Zelf wist hij van de demonstratie door de nieuwsbrief van de LSVb. Volgens Kiko Luijten, woordvoerder van Platform Puinhoop, heeft de organisatie toch hard geprobeerd de studenten te bereiken middels flyeren, prikacties en het ophangen van posters. “Er zijn altijd mensen die je niet bereikt, dat is de makke van een landelijke demonstratie.”
Roeland Huyink, student Technische Natuurkunde aan de TU/e, is er in ieder geval achter dat Amsterdam rot loopt op klompen. Ook hij had liever gezien dat er meer studenten waren bij de demonstratie. “Je geeft pas echt een signaal af naar de regering als de treinen vastlopen door de drukte en de hele binnenstad dicht is”, zegt Huyink. Hij deed vooral mee aan de demonstratie omdat hij niet wil dat het collegegeld omhoog gaat. Aafke Bronneberg, derdejaars studente Technische Natuurkunde, liep mee omdat ze de plannen van dit kabinet asociaal vindt. Of de demonstratie heeft geholpen, weet Huyink niet precies: “Het geeft een signaal af; als je niets doet, wordt er over je heen gelopen”. Ook Bronneberg is niet helemaal zeker van het effect van de demonstratie. “Demonstreren kan helpen als het genoeg impact heeft. Ik vond de groep behoorlijk klein. Ik had veel meer studenten verwacht, ook uit Eindhoven”, vertelt ze. “Voor mij is, behalve stemmen, demonstreren de enige manier om mijn stem te laten horen.” Van Ewijk denkt dat studenten niet zoveel invloed hebben. “De macht van studentenorganen in het onderwijs en indirect in de politiek is de laatste jaren steeds meer uitgekleed door de politiek.”/.