Nieuws/ Korte Berichten

Geen Cursor
Op donderdag 15 april komt er geen Cursor uit in verband met de paasvakantie. Op donderdag 22 april verschijnt Cursor 29.

TU/e-student wint bij New Venture
Technische Bedrijfskunde-student Bart Kranz is een van de tien winnaars van de tweede ronde van de innovatiewedstrijd New Venture. Kranz deed mee met zijn ondernemingsplan voor Novameer, een nieuwe kunststof die polyester in bootrompen zou kunnen vervangen. Een romp van Novameer is sterker, lichter en heeft een gladdere afwerking. Het productieproces is goedkoop, snel en schoon, in tegenstelling tot het giftige en bewerkelijke productieproces van polyester. De tweede ronde van New Venture stond in het teken van de haalbaarheid. De deadline van de derde ronde is op 13 mei, dan moeten de deelnemers een businessplan inleveren. Finalisten dingen mee naar drie hoofdprijzen van 25.000 euro.

Man weggestuurd van campus
Medewerkers van de beveiliging hebben op woensdag 31 maart een man aangehouden die zich verdacht ophield in E-hoog. Hij bleek geen duidelijk verhaal te hebben over zijn aanwezigheid daar en de naam die hij opgaf, klopte niet met zijn identiteitspapieren. De man is opgedragen de campus te verlaten.

Vangnet helpt frauduleuze hogescholen
Er is nog hoop voor frauduleuze hogescholen die door terugvorderingen financieel in de problemen komen. De stichting Vangnet HBO kan financieel bijspringen als er sprake is van tijdelijke liquiditeitsproblemen, zegt voorzitter Frans Slangen. De stichting beschikt over een vermogen van vijftien miljoen euro. Niet genoeg dus om alle klappen op te vangen, maar dat is ook niet de bedoeling. Vangnet speelt vooral een rol in de begeleiding van hogescholen bij het opstellen van financiële plannen. Overigens verwacht ook Slangen dat staatssecretaris drs. Annette Nijs van Onderwijs de soep niet zo heet zal laten eten als de commissie-Schutte hem opdient. En in het geval van terugvordering neemt hij aan dat Nijs ‘een nette regeling’ zal treffen. (HOP)

Prijsvraag ziekenhuizen
Ontwerp een innovatief ziekenhuisconcept in een stedelijke context en houd rekening met de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Het ziekenhuis moet als een onderneming gezien worden die op mens en maatschappij gericht is. Dat is de opdracht van de prijsvraag die het College Bouw Ziekenhuisvoorzieningen heeft uitgeschreven om architectonische oplossingen te krijgen voor efficiënte maar menselijke ziekenhuizen. Inschrijven kan tot 31 mei 2004 en kost vijftig euro voor studenten. Geïnteresseerden krijgen een informatiepakket thuisgestuurd.
Meer informatie is te vinden op www.bouwcollege.nl.

Boek LSVb over studentenactivisme
‘Studentenactivisme in het tijdperk van bachelor-master’ staat centraal in het boek dat de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft uitgebracht. Volgens het boek moet de student van nu zo snel en efficiënt mogelijk zijn studie doorlopen, waardoor bevlogen en actieve studenten een schaars goed geworden zijn. Met het boek wil de LSVb naar eigen zeggen de overheid en onderwijsinstellingen oproepen het studentenactivisme serieus te nemen. Voor meer informatie over het boek ‘Sta op en onderhandel!’ zie www.lsvb.nl.

Extra controles na fietsendiefstallen
Afgelopen week werd op het TU/e-terrein opnieuw een aantal fietsen gestolen. Op zaterdagavond 3 april verdween een fiets uit de stalling bij het Studenten Sportcentrum, op maandag 5 april werd een fiets gestolen bij het Multimediapaviljoen en een dag later verdween het rijwiel van een scheikundestudent uit de stalling bij het Paviljoen. Of de diefstallen het werk zijn van steeds dezelfde persoon of personen, is volgens ing. Mirjam Jahnke van de BedrijfsHulpVerlening niet duidelijk: “We hebben geen enkel signalement”. De diverse fietsendiefstallen van de laatste weken zijn voor de beveiliging in elk geval aanleiding tot verscherpte controles. Medewerkers gaan extra surveilleren met het oog op mogelijke verdachte personen op de campus.

Lenteconcert Quadrivium
Het Eindhovens studenten muziekgezelschap Quadrivium geeft op dinsdag 13 april het jaarlijkse lenteconcert. Op het programma staat muziek van onder andere Bach, Vivaldi, Monteverdi, Ravel en Debussy. Het concert begint om 20.00 uur in de Thomaskerk aan de Thomaslaan 43 in Eindhoven. De entree is 4,50 euro, studenten mogen gratis naar binnen.

Beroepentest houdt rekening met handicap
Jongeren met een handicap of een chronische ziekte kunnen via hun decaan of studieadviseur op internet een beroepentest maken die rekening houdt met hun handicap of functiebeperking. De nieuwe test zet 2.250 beroepen op volgorde van interesse. De beroepen worden gekoppeld aan bijbehorende opleidingen en scholen, van ongeschoold tot academisch. De test wordt door handicap+studie, het expertisecentrum voor onderwijs en handicap, gratis beschikbaar gesteld aan decanen, trajectbegeleiders en studieadviseurs. Kijk voor meer informatie op www.handicap-studie.nl.

Gsm-telefooncel is grap
Bij de berichtgeving in Cursor 27 over de plaatsing van een mobiele telefooncel in de faculteitsbibliotheek van Technologie Management, blijkt het te gaan om een 1 april-grap. Bibliothecaris drs. Leon Osinski liet dat weten aan de redactie.