Nieuws/ Korte Berichten

Laatste Cursor
Volgende week, donderdag 1 juli, verschijnt de laatste Cursor voor de
zomervakantie. De eerste Cursor na de vakantie zijn de Intro-Cursors, die in de week van de Intro van de TU/e dagelijks verschijnen. De eerste komt uit op dinsdag 17 augustus.

Drie TU/e’ers in finale van New Venture
Drie van de tien finalisten van de ondernemingsplanwedstrijd New Venture zijn van de TU/e afkomstig. Vandaag, donderdag 24 juni, worden de drie prijswinnaars bekendgemaakt. Zij krijgen 25.000 euro om hun
ondernemingsplan te helpen realiseren. De kanshebbers zijn Bedrijfskunde-ingenieur Bart Kranz met Novameer, studenten Bedrijfskunde Philippe Schmedding en Maurits van ’t Land met Heat Power en Bedrijfskundestudent Koert Joosten met een drinkwaterinstallatie voor zilt en brak water.

Makers kampvuur weggestuurd
Een groepje deelnemers aan het Hajraa Buitentoernooi, dat op 19 en 20 juni plaatsvond, is van de campus gezet nadat ze een kampvuur hadden
gemaakt. Dit gebeurde in de nacht van vrijdag op zaterdag in het tentenkamp op het TU/e-terrein. Het toernooi is verder rustig verlopen, aldus beveiligingshoofd ing. Mirjam Jahnke. Wel kwamen op vrijdagavond vier klachten binnen van omwonenden betreffende geluidsoverlast. Op zaterdagavond beklaagde één buurtbewoner zich over herrie. Volgens Jahnke zijn gedurende het toernooi continu geluidsmetingen gedaan en bleven de scores binnen de marge.

TU/e-professor benoemd aan TU Delft
Prof.dr. Marc de Vries, techniekfilosoof aan de faculteit Technologie Management, is benoemd tot hoogleraar Reformatorische Wijsbegeerte aan de TU Delft.

TU/e-alumnus wint Akzo Nobel Award
Het bestuur van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen heeft besloten de Akzo Nobel Science Award 2004 te verlenen aan prof.dr.ir. Sef Heijnen (53), hoogleraar Biochemical Engineering aan het Kluyver Instituut voor Biotechnologie van de TU Delft. Heijnen studeerde Scheikundige Technologie aan de TU/e en raakte in 1973 betrokken bij het toepassen van biochemical engineering op waterzuivering en het inzetten van micro-organismen voor de productie van farmaceutica en chemicaliën uit hernieuwbare (groene) grondstoffen. Heijnen ontving de prijs op grond van zijn onderzoek op het gebied van proces- en informatietechnologie en in het bijzonder biofilmprocessen. Op 11 november zal hij de prijs in ontvangst nemen. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 euro verbonden.

Glaszetter gewond
Een medewerker van een glaszettersbedrijf is op maandagmiddag 21 juni op het TU/e-terrein gewond geraakt. De man was bij het lab voor akoestiek bezig met het plaatsen van een ruit toen deze viel. De glaszetter liep snijwonden op aan zijn linkerbovenarm en rug en is hiervoor behandeld in het ziekenhuis.

Voorzitter VSNU herbenoemd
Mr. Ed d’Hondt is herbenoemd als voorzitter van de Vereniging van Universiteiten (VSNU). D’Hondt is sinds november 2000 voorzitter van de VSNU.

Fiets gestolen
Een fiets werd op donderdag 17 juni gestolen vanaf de parkeerplaats bij W-hoog. De fiets was daar gestald door een student Biomedische Technologie, die de diefstal rond 17.45 uur ontdekte. De fiets stond op slot.

Wedstrijd voor jonge academici
De rol van Nederland in het Europese kennislandschap staat centraal tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij, op 15 november in Den Haag. In de aanloop naar deze avond houdt de gelijknamige stichting een wedstrijd voor teams van jonge academici met als doel ideeën over het onderwerp te vergaren. De winnaars wacht een geldprijs van tienduizend euro. Voor meer informatie over de avond, de wedstrijd:
www.wetenschapsavond.nl.

RUG schrapt banen technici
De Rijksuniversiteit Groningen wil dertig van de vijftig formatieplaatsen bij de technische dienst van de bètafaculteit schrappen, zo schrijft UK, het weekblad van de RUG. Volgens het faculteitsbestuur is er sprake van overcapaciteit. Er is een sociaal plan opgesteld waarin 55-plussers via een afvloeiingsregeling met vervroegd pensioen kunnen.

VSNU verhuist naar Den Haag
Universiteitenvereniging VSNU verhuist in maart volgend jaar van Utrecht naar Den Haag. Op deze manier zit de VSNU dichter bij het politieke vuur, zo is de gedachte. Volgens VSNU-voorzitter Ed d’Hondt is destijds bewust gekozen voor meer afstand van de politiek. “Maar nu spelen er meer politieke aspecten.” Ook heeft de VSNU meer dan vroeger te maken met het beleid rond de sociale zekerheid. En de wisselwerking met kennisorganisaties staat hoger op de agenda. De VSNU heeft al een pand op het oog, in de Lange Houtstraat, vlakbij het Binnenhof. (HOP)

Naar EHBO met pijn in zij
Een medewerker van het bedrijf Amersham Health, gevestigd op het TU/e-terrein, is op vrijdag 18 juni met pijn in de zij naar het ziekenhuis gebracht. De pijn bleek het gevolg van darmklachten; de man kon na behandeling op de eerste hulp weer naar huis.