Vestide houdt vertrouwen in spaceboxen

Huisvester Vestide ziet geen reden om niet in zee te gaan met het bedrijf Holland Composites, dat 84 spaceboxen voor het TU/e-terrein gaat bouwen. Dit ondanks signalen vanuit Delft, waar de woonunits al driekwart jaar worden gebruikt en waarover bij de bewoners veel onvrede blijkt te bestaan. De spaceboxen in Eindhoven moeten onderdak gaan bieden aan met name buitenlandse studenten.

In treinkrant Spits! kreeg de spacebox er onlangs nog flink van langs van een Delftse student die sinds september zo’n unit bewoont. ‘Niet erg comfortabel’, ‘geluidsoverlast’, ‘geen goede ventilatie’ en ‘te klein’ zijn slechts een paar van de kritiekpunten van de bewoner. Huisvestingsmanager Rob Simons van Vestide, dat eigenaar wordt van de units en hiervoor grond in bruikleen krijgt van de TU/e, zegt de signalen te kennen: “We hebben links en rechts wel wat dingetjes over de spaceboxen gehoord en natuurlijk gevraagd naar de ervaringen in Delft. Navraag bij Duwo -studentenhuisvester in Delft, red.- blijkt dat er in veel gevallen meer aan de hand is. Het verhaal ligt vaak wat genuanceerder”.
Simons benadrukt: “Het gaat om tijdelijke huisvesting en deze zal op onderdelen wel wat afwijken van een reguliere woning. Onze indruk van de situatie in Delft is dat voor de spaceboxen veelal studenten zijn aangetrokken die eerst in een reguliere woning of zelfs in een grachtenpand woonden, en die nu opeens in deze units terechtkwamen. Dat is nogal een overgang. Dat verklaart een stuk van de onvrede, denk ik.” Bovendien, zo benadrukt Simons, zijn op de campus van de TU Delft ook containerwoningen geplaatst: “Dat zijn eigenlijk gewoon zeecontainers die geschikt zijn gemaakt voor bewoning. Een deel van de kritiek heeft dáár betrekking op”.
Op 17 augustus is de vergunning voor de bouw van de Eindhovense woonunits verleend. Belangstellenden kunnen hiertegen nog tot eind september bezwaar aantekenen; pas na die termijn van zes weken is de vergunning rechtsgeldig. Huisvestingsmanager Simons verwacht hiermee echter geen problemen.
De TU/e wil de spaceboxen op haar terrein in de zomer van 2005 gerealiseerd hebben, zodat ze aan het begin van het studiejaar 2005-2006 in gebruik kunnen worden genomen. Eigenlijk hadden de woonunits er nu, in september, al moeten staan, maar de oplevering en ingebruikname zijn vooral vanwege procedurele zaken zoals het rond krijgen van vergunningen uitgesteld./.