Watervergiftiging Groningse student na ontgroeningsspel

Bij de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus is een student buiten bewustzijn geraakt, nadat hij tijdens een ontgroeningsspel teveel water had gedronken.

De student moest tijdens een spel telkens als hij een ronde verloor een glas water in één keer leegdrinken. Na een liter of zes werd hij onwel, belandde op de intensive care en is anderhalve dag buiten westen geweest. De studenten die betrokken waren bij het ontgroeningsritueel worden niet vervolgd. Volgens de politie heeft onderzoek uitgewezen dat er geen sprake is van een strafbaar feit.
Wie teveel water drinkt, kan de natriumbalans in zijn lichaam verstoren. Watervergiftiging (hyponatremia) komt in de praktijk vrijwel alleen voor bij atleten die tijdens een wedstrijd veel zweten en daarna in één keer liters water drinken.
Albertus Magnus ontkent dat er sprake is van een ontgroening en spreekt van een ‘inwerkperiode’ voor nieuwe leden van de barcommissie. “We waren niet op de hoogte van de risico’s van overmatig watergebruik”, zegt vice-praeses Afke Hemmes. “In de toekomst zullen we er rekening mee houden. Geen enkel middel mag meer overmatig worden ingenomen. We zullen een onderzoek doen naar de toedracht van het voorval.”
De Rijksuniversiteit Groningen, die beurzen verstrekt aan de bestuursleden van Albertus Magnus, heeft een gesprek gehad met het bestuur. “We nemen het voorval serieus, maar het intrekken van de subsidie is nog niet aan de orde. We wachten het rapport van de vereniging af”, aldus een woordvoerder. (HOP)/.