De perfecte moord houd je voor jezelf

Lezing forensisch arts aan TU/e

Een goedgevulde Blauwe Zaal luisterde woensdag 1 juni gebiologeerd naar dr. Udo Reijnders, forensisch arts. Reijnders had voor optimaal effect foto’s meegenomen van lijken in verschillende maten en posities, waarvan sommige buitengewoon compromitterend.

Om de meest naïeve misverstanden over het begrip ‘forensisch arts’ uit de wereld te helpen, toont Reijnders een foto van zichzelf met aktetas en stethoscoop in de hand, klaar om de trein in te stappen. “Dit is dus niet wat het betekent”, zegt hij terwijl er in de zaal wordt gegrinnikt. “Het komt van Forum Romanum, het plein waar de Romeinen recht spraken. ‘Forensisch’ betekent dus gerechtelijk”, legt Reijnders uit. Een tweede foto toont een gedateerd beeld van de forensisch arts. Op de foto, aan de nog niet vergeelde kleuren te zien uit een niet zo heel ver verleden, staat een arts op een bloederig bed, gebogen over een lijk. “Zo doen we dat dus niet meer”, zegt Reijnders. “Als je er zo bovenop springt, vernietig je het bewijsmateriaal.”
Wanneer is er sprake van een natuurlijke dood, is een belangrijke vraag. “Een zuiplap die overlijdt door een geknapte spatader in zijn slokdarm, krijgt dat door zijn verslaving en dat is een natuurlijke dood. Maar als een student bij zijn ontgroening een fles jenever door zijn strot krijgt geduwd en door intoxicatie om het leven komt, dan is er sprake van een niet-natuurlijke dood.”
Zoals de man die met een glas wijn in de ene hand en een sigaar in de andere werd gevonden in zijn leunstoel. De huisarts had een natuurlijke dood verklaard. “Een mooie manier om aan je einde te komen”, vertelde de arts aan Reijnders, maar die vertrouwde het zaakje niet. Mensen die een natuurlijke dood sterven, zakken in elkaar en blijven niet rechtop in hun stoel zitten. “Het had alle schijn van vergiftiging, wat ik de arts ook vertelde”, zegt Reijnders. “Die huisarts kreeg later bezoek van iemand die hem vertelde er zeker van te zijn dat de man was vergiftigd met strychnine.”
Een normaal lijk ziet er paarsblauw uit. Verkleuringen kunnen wijzen op vergiftiging. Zo wijst rozerood op koolmonoxide, geel op landbouwgif, grijs op arsenicum en een chocoladekleur op nitraatvergiftiging.

Waarheid
Op het erotische vlak kunnen mensen heel creatief zijn -denk aan wurg- en balkonseks. Reijnders laat een dia zien van iemand met wat draden aan zijn scrotum. Tussen zijn benen ligt een dubbelzijdige dildo. “Die had er een tijdschakelaar opgezet, om op een bepaald moment 220 volt te geven voor het optimale genot.”
Vertellen de forensisch artsen eigenlijk altijd de waarheid aan de nabestaanden? Reijnders: “Het gebeurt wel eens dat iemand tijdens een bezoek aan een prostituee overlijdt tijdens het hoogtepunt. La Douce Morte noemen we dat. We vertellen dan niet altijd aan de nabestaanden waar we de overledene hebben gevonden”. Verder wil Reijnders niemand het recht op gevaarlijke seks ontzeggen, maar: “Wat je doet, moet je zelf weten, maar je moet wel beseffen dat het dodelijk kan zijn”.
Als de verslaggever vraagt om een goede tip voor het plegen van ‘de perfecte moord’, is Reijnders terughoudend. Na enig aandringen: “Je moet er vooral met niemand over praten. Het lijk kun je het beste oplossen in zoutzuur. Verder is het een kwestie van geluk hebben”./.