Nijmegen: betaald parkeren voor studenten én medewerkers


Illustratie: Paul Weehuizen

De Nijmeegse Radboud Universiteit heeft ruim een jaar geleden betaald parkeren ingevoerd op de campus, voor studenten én medewerkers. De evaluatie volgt over een klein jaar, maar de voorlopige resultaten zijn opvallend. Enkele ervaringen en achtergronden.

Martijn van de Bunt, zesdejaars psychologie aan de Radboud Universiteit, stopt schouderophalend zijn autootje voor de slagboom aan de Comeniuslaan. “Wat gaan we nou krijgen?”, roept hij verbaasd tegen Wilco Hazelaar, de parkeerhulp van de Holland Security Group. “Is dit nieuw of zo?” Hazelaar legt geroutineerd en geduldig uit hoe de vork in de steel zit. “Dus dat ding gaat niet omhoog als je je collegegeld hebt betaald?” Hazelaar schudt van nee. “Vier euro per dag? Shit man.” … De discussie over het nieuwe parkeerbeleid is geheel aan Van de Bunt voorbij gegaan. En hij is ook niet van plan te gaan betalen of een abonnement te nemen. “Dat wordt weer fietsen of, nee, ik denk dat ik wel een plekje hier in de wijk kan vinden.”
Aldus berichtte VOX, het blad van de Radboud Universiteit (RU), bij de invoering van het systeem. Het typeert de gevolgen: velen parkeren niet meer op de campus, maar zoeken hun heil in de omliggende wijken, die sindsdien overbelast zijn met auto’s van mensen die niet wensen te betalen.
Dr. Paul Wels, lid van de Ondernemingsraad van de RU: “We hadden erg veel parkeerders van het Universitair Medisch Centrum. Omdat er ook wat bouwprojecten lopen, bleef er voor medewerkers te weinig parkeerruimte over. Die moesten vaak een of meer rondjes rijden voor ze een plekje vonden. Maar voor bijvoorbeeld promoties kwamen mensen daardoor te laat. Dus wilden we dat reguleren. En het heeft duidelijk effect, want er zijn veel meer parkeerplaatsen vrij. En veel mensen pakken nu de fiets”.
De OR heeft met het College van Bestuur afgesproken dat het betaald parkeren geen winst mag opleveren. Het geld wordt geherinvesteerd in een ondergrondse parkeergarage of goedkoper parkeren.
Over de parkeeroverlast in de omliggende wijken zegt Wels: “Daar kan de RU verder weinig tegen doen, dat is een zaak van de gemeente en de politie. Die bekeurt ook regelmatig en de gemeente heeft al voorgesteld om vergunningen in te voeren, maar dat willen de wijkbewoners niet. We hebben de vraag ook wel eens omgedraaid: waarom zou parkeren gratis moeten zijn? Autorijden kost geld en het is niet verkeerd om je dat eens te realiseren. Parkeerkosten zijn daar gewoon een onderdeel van”./.