Nieuws/ Korte Berichten

Hollemanprijs
Prof.dr. Piet van Leeuwen, hoogleraar Homogene Katalyse aan de Universiteit van Amsterdam, krijgt maandag 28 november de Hollemanprijs 2005 van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen (KNAW) uitgereikt. Van Leeuwen ontvangt de prijs vanwege zijn baanbrekende onderzoek op het terrein van de homogene katalyse. Volgens de KNAW heeft Van Leeuwen vanuit een langetermijnvisie nieuwe concepten bedacht die bijdragen aan meer duurzame en milieuvriendelijke processen. Van 2002 tot 2005 was Van Leeuwen deeltijdhoogleraar industriële homogene katalyse aan de TU/e.

Inbraak bij TUimelaar
Een laptop en twee beeldschermen zijn afgelopen weekend gestolen uit twee kantoorruimtes van kinderdagverblijf De TUimelaar op het TU/e-terrein. Beveiligers ontdekten op zondagmiddag 20 november dat twee ruiten van het kinderdagverblijf waren gesneuveld. Bij nader onderzoek bleek dat het inbraakalarm niet had gewerkt.

Sportweek
Van 19 tot en met 22 december kunnen studenten weer de sportieve strijd aanbinden tijdens de Van Lint Studenten Sport Week. Op het programma staan dertien takken van sport, van zaalvoetbal, squash en basketbal tot knotsbal, tafeltennis en de stormbaan. Inschrijven kan per team variërend van twee tot zes personen, afhankelijk van de sport. Voor informatie en inschrijven (tot 9 december): www.essf.nl.

Buck-affaire op tv
Het NPS-programma ‘Andere tijden’ heeft voor dinsdag 29 november een uitzending gepland over de Buck-affaire. TU/e-hoogleraar dr. Henk Buck kwam begin jaren negentig in opspraak toen bleek dat zijn claim dat hij een medicijn tegen aids had gevonden, op niets
berustte. In de uitzending komen onder meer sprekend aan bod: Buck, collega-onderzoeker prof. Jaap Goudsmit van de UvA, emeritus hoogleraar Piet Schellekens en Adriaan van Mierlo, destijds directeur beheer van de faculteit Scheikundige Technologie. De uitzending begint om 20.55 uur op Nederland 3.

Jong talent in de prijzen
Zeven TU/e-studenten en -afgestudeerden worden vandaag, donderdag 24 november, in Haarlem in het zonnetje gezet tijdens de uitreiking van de aanmoedigingsprijzen van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen. De prijzen gaan naar jonge talenten in de technische en exacte vakken. Twee afstudeerprijzen van tienduizend euro gaan naar de alumni Tiese Barell (Technische Bedrijfskunde) en Tom Oomen (Werktuigbouwkunde). Vijf studenten ontvangen een Jong Talentprijs van vijfhonderd euro: Ralf Stamps (Werktuigbouwkunde), Freek van Walderveen (Technische Informatica), Jeroen Franken (Technische Natuurkunde), Linda de Jonge (Technische Wiskunde) en Peter Korevaar (Scheikundige Technologie).

Ontbijten bij Werktuigbouw Donderdagochtend
1 december zijn ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) weer te gast aan de TU/e. Bij de faculteit Werktuigbouwkunde worden ze ontvangen door prof.dr.ir. Koos Rooda en prof.dr.ir. Maarten Steinbuch die in een korte presentatie de activiteiten van de faculteit laten zien. Daarnaast worden de mkb’ers rondgeleid langs de labs van Dynamical Systems Design. Maandelijks organiseert het Innovation Lab van de TU/e samen met Kennispoort ontbijtbijeenkomsten voor ondernemers. Doel is het mkb en de TU/e nader tot elkaar te brengen zodat ze wellicht wat voor elkaar kunnen betekenen. Aanmelden voor de sessie van 1 december kan nog tot 30 november via www.kennispoort.nl.