Nieuws/ Korte Berichten

Mijlpalen voor TU/e
Twee vrouwen werden maandag 4 september tijdens de opening van het academisch jaar aan de TU/e in het zonnetje gezet. De 25-jarige Manja van de Worp was de 25.000ste ingenieur die afstudeerde aan de TU/e. De Bouwkunde-alumna kreeg hiervoor uit handen van rector prof.dr.ir. Hans van Duijn een cheque van 2.500 euro.
De negentienjarige Joke Bek, die begint aan de studie Technische Bedrijfskunde, is de 50.000ste student aan de universiteit. Zij kreeg een cheque voor een notebook.

350ste promovendus Elektrotechniek
De faculteit Elektrotechniek heeft vandaag, donderdag 7 september, haar 350ste promotie. Promovendus Mircea Lazar verdedigt vanaf 16.00 uur in zaal 4 van het Auditorium zijn dissertatie over ‘Model Predictive Control of Hybrid Systems’. De eerste promotie aan de faculteit Elektrotechniek was in december 1959. De meest productieve periode qua promoties waren de jaren 1996 tot en met 2000. In die periode kregen 79 mensen hun doctor-titel bij de faculteit Elektrotechniek.

TU/e-prof clusterleider bij NIMR
TU/e-hoogleraar dr.ir. Richard van der Sanden is per 1 september clusterleider bij het Netherlands Institute for Metals Research. Het gaat om de cluster micro/nano processing technologies of funcional materials, waarbij vijf onderzoekers werkzaam zijn.

NVAO wijst topkwaliteit aan
Als opleidingen ergens in uitblinken, mogen zij daarvoor een speciaal keurmerk aanvragen bij accreditatieorganisatie NVAO. Zo kunnen zij zich onderscheiden van hun concurrenten. Opleidingen konden in het verleden al een ‘bijzonder kwaliteitskenmerk’ laten erkennen. In de praktijk gebeurde dat echter nooit en beperkte de NVAO zich tot een soort ‘APK-keuring’ op basisnormen. Om toch wat meer verschil te kunnen aanbrengen is het begrip ‘bijzonder kwaliteitskenmerk’ nu in tweeën gehakt: de NVAO onderscheidt nu bijzondere kwaliteit en bijzondere kenmerken. Een ‘bijzonder kenmerk’ is bijvoorbeeld een unieke onderwijsmethode of uitzonderlijk goede faciliteiten. Bijzondere kwaliteit daarentegen kan schuilen in een docententeam dat opvallend goed klassiek college geeft. (HOP)

2.500 euro voor student
Bouwkundestudent Alexander Suma, de ontwerper van het zitobject ‘Relax & Meet’, dat bij De Zwarte Doos staat, heeft van de provincie Limburg een ‘waarderingsbijdrage’ gekregen van 2.500 euro voor zijn ontwerp van het zitmeubel. De student, die in het Limburgse Eijsden woont, mag het geld vrijelijk besteden. Gedeputeerde Odile Wolfs, die het besluit tot toekenning nam, vindt het belangrijk dat het talent van Suma wordt herkend en erkend. De provincie overweegt om zelf ook een Relax & Meetstoel aan te schaffen. Het zitobject zou een plaats moeten krijgen bij het provinciehuis in Maastricht.

TU/e-brede BHV-oefening
Op donderdag 14 september vindt voor het eerst een TU/e-brede oefening plaats met vrijwillige bedrijfshulp-verleners. Hiervoor heeft de afdeling DIZ-BHV (Bedrijfshulpverlening) alle vrijwillige BHV’ers op het TU/e-terrein -zo’n driehonderd- een uitnodiging gestuurd. Daarvan hebben zich er ruim honderd opgegeven voor de middag, die bestaat uit drie inzetoefeningen op verschillende locaties op het TU/e-terrein. De vier te vormen teams worden bij elke oefening beoordeeld door een jury. De vierde oefening bestaat uit een ludieke opdracht. De middag is volgens BHV-hoofd ing. Mirjam Jahnke bedoeld als kroon op het werk van alle BHV’ers. “Zij kunnen de resultaten van hun inspanningen nu aan de TU/e-gemeenschap laten zien. Het is dus uitdrukkelijk ook de bedoeling dat andere TU/e’ers komen kijken. De locaties van de oefeningen zijn nu nog geheim, maar zullen op de dag zelf goed herkenbaar zijn.”

President KNAW meeste invloed
KNAW-president Frits van Oostrom voert de ScienceGuide Top 10 2006 aan. ScienceGuide, een nieuwsbrief voor de kennissector, maakt jaarlijks een ranglijst van sleutelfiguren in het hoger onderwijs en de wetenschap. Van Oostrom wordt, aldus Science-Guide, beschouwd als ‘inspirator’, ‘wars van hokjesgeest’ en ‘het geweten van universitair Nederland’. De Science-Guide Top 10 komt tot stand met hulp van direct betrokkenen als bestuurders en medewerkers van het hoger onderwijs, hoogleraren, studenten en politici. Meer informatie is te lezen op www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=101353

Maastrichtse topstudenten krijgen geld terug
Gratis studeren? Het kan de komende jaren bij de Universiteit Maastricht, maar dan moet je wel bij de drie procent beste studenten van je opleiding horen. Het neusje van de zalm krijgt daar aan het eind van het studiejaar zijn collegegeld terug. De Universiteit Maastricht hoopt met deze actie het talent onder haar studenten wakker te schudden. In totaal is er met dit plan ongeveer een half miljoen euro gemoeid. (HOP)