Nieuws/ Korte Berichten

Laatste Cursor
Op donderdag 28 juni verschijnt de laatste Cursor van deze jaargang. Kopij hiervoor kan worden gemaild naar cursor@tue.nl.

Aanranding tijdens Hajraatoernooi
Een 20-jarige Schijndelse deelneemster van het Hajraatoernooi heeft bij de politie aangifte gedaan van aanranding. De 36-jarige vermoedelijke dader, ook een deelnemer aan het toernooi, is vastgezet voor onderzoek.De politie arresteerde de 36-jarige man uit Arnhem zaterdag rond 22.45 uur op de campus. Eerder die avond zou hij de Schijndelse hebben aangerand, laat de politie weten. Volgens de beveiliging van de TU/e, waar de 20-jarige zich in eerste instantie meldde na het incident, zou de Arnhemmer nogal wat gedronken hebben. De Schijndelse zou, als enige vrouw in een gezelschap van acht man waaronder de 36-jarige man, vooral door deze laatste verbaal agressief benaderd zijn. Ook zou de man zijn handen en mond niet thuis hebben kunnen houden.De organisatie van het toernooi dat afgelopen weekeinde zo’n vijfduizend deelnemers trok, is verbaasd over de aanranding. “De sfeer was er helemaal niet naar. Die was namelijk erg goed”, aldus organisator Dennis van Goch.

Laptop gestolen
Uit de werkplaats van Vertigo is vrijdag 15 juni een tas met een laptop gestolen. Dat gebeurde tussen 16.00 en 17.00 uur. In de tas zat ook een portemonnee, die later werd teruggevonden.

Brandweer graaft hond uit konijnenhol
Konijnenholen zijn gevaarlijk voor honden. Vraag het maar aan koningin Beatrix. Haar borderterriër Miss Pepper stikte in 1992 in zo’n ondergronds konijnenonderkomen. Een Jack Russel met de naam Beegee leek vrijdagavond 15 juni hetzelfde lot te ondergaan. Beegee rende in al zijn jagende enthousiasme achter een konijn aan, een konijnenhol in, bij het Auditorium. En kwam muurvast te zitten. De gemeentelijke brandweer rukte met spoed uit naar de campus, omdat Beegee het al snel aardig benauwd begon te krijgen. Het kostte de brandweer zo’n twintig minuten om het beest levend en wel uit te graven.

"Meer superscholieren in het hoger onderwijs"
Maak het hoger onderwijs beter toegankelijk voor ambitieuze scholieren die al willen studeren voordat ze eindexamen hebben gedaan.Een politieke meerderheid steunt dit voorstel van belangenorganisatie ‘De Nieuwe Student’. Op dit moment volgen zo’n twintig scholieren een opleiding in het hoger onderwijs, schat voorzitter Oliver van Loo van De Nieuwe Student. Dat zouden er volgens hem veel meer kunnen zijn als er landelijke afspraken zouden gelden voor de toelating van topscholieren. “Scholieren die per se al willen studeren, regelen dat nu meestal individueel, maar dat is niet eenvoudig. Bovendien weet niet iedereen dat het kan. Wij willen daarom dat er een heldere regeling voor deze scholieren komt. Universiteiten, hogescholen en voortgezet onderwijs moeten daarom snel met elkaar om de tafel. We vragen minister Plasterk of hij ze daartoe wil aanmoedigen.” (HOP)