Alles kan, er zijn geen regels, want ik maak nog altijd rockmuziek

Arno. Voor menigeen is de voornaam genoeg. De Belgische ex-zanger van TC Matic staat voor blues, rock, passie, een hese en rauwe stem, melancholie en gedrevenheid. Muziek is: alles wat je dwars zit eruit gooien, soms rauw, dan gestileerd. Muziek moet zijn als zweren: niet appetijtelijk, maar als zweren uitbreken, genezen ze. Tegenwoordig zingt hij ook chansons of een walsje, maar in zijn eigen stijl. Samengevat in een zin van zijn cd ‘A lá Française’: ‘Laisse moi chan-ter!’. Naast Arno en band treden 23 maart nog zes groepen op bij Interland Pop.
Arno noemt zichzelf de slechtste gitarist en pianist van de wereld. ‘Ik ben nummer één van de slechtsten.’ Hij componeert dan ook altijd met anderen: ‘Keyboards hebben tegenwoordig veel knopjes. Dan druk ik er een in, sla een toets aan en zeg: ‘Dat is het’. ‘Maar dat kan nie’, zeggen anderen dan en willen een ander knopje indrukken. Ik roep: ‘Stop’. Want alles kan, er zijn geen regels, ik maak nog altijd rockmuziek.’ Dus zingt hij ook een nummer van Brel en Ferré (over zijn geboorteplaats Oostende); invloeden van Brecht, Weil en Tom Waits zijn hem niet vreemd, maar de basis blijft blues en rock, verdriet en liefde. Over dè vrouw schreef hij het nummer ‘Les jeux de ma mère’ met prachtige zinnen als ‘J’aime l’odeur au-dessous de ces bras’, vrij vertaald ‘Ik hou van haar okselgeur’.
Arno over mannen en vrouwen: ‘De grootste macho zegt dingen tegen zijn moeder die hij nooit tegen zijn vrouw of vriendin zal zeggen. Als een vent een vrouw versiert, liegt hij. Hij is de zwakkeling en de vrouw weet dat. Het is daarom dat ze zo met ons kloten spelen.’
Naast Arno treden uit België op de Wizards of Ooze (acid jazz, hip hop, funk), Sin Alley (rockabilly, punk, country), Evil Superstars (van Zappa tot Beafheart). Popprijswinnaar Osdorp Posse (rap), Gorefest (metal) en Hallo Venray (gitaarpop) zijn de Nederlandse deelnemers. Op 23 maart in het Muziekcentrum. De entree kost fl. 27,50.

Arno. Foto: Virgin Records

Joost Zwagerman moet weg

door Gerard Verhoogt
Bovenstaande tekst stond in 1989 op een pamflet van het AJC (het Anti-Joost Zwagerman Comité). Gelukkig bleef het slechts bij deze schriftelijke oekaze, anders zou Zwagerman (Alkmaar, 1963) dit weekend niet te beluisteren zijn in de Nacht van het Boek. Zijn roman ‘Vals licht’ werd in 1992 genomineerd voor de AKO-literatuurprijs, Theo van Gogh’s verfilming ervan werd door de filmkritiek met gemengde gevoelens ontvangen. In zijn roman ‘Gimmick!’ beschreef Zwagerman het wereldje van de Amsterdamse kunstenaarsscene, waar men meer met geld en drugs bezig was dan met de schone kunsten. Vandaar de actie van het al eerder genoemde AJC.
‘Ik zou het liefst een lesbisch meisje zijn, zodat ik eindelijk als twee vriendinnetjes met mijn vriendin zou kunnen vrijen’, is een bekende uitspraak van Zwagerman. En: ‘Ik zou het mooiste meisje willen zijn dat ik ken. Dat is niet zomaar iemand, die bestaat al: mijn vriendin.’ Androgynie en ‘jongensmeisjes’ fascineren hem, reden waarom Madonna en Prince zijn helden zijn. Uitgangspunt voor ‘Vals licht’, dat in het hoerenmilieu speelt, was de vraag: ‘Wat is er erger dan een vriendin die je verlaat?’ Antwoord: ‘Als ze het tien keer per dag met een ander doet.’ Ook religie houdt hem bezig: ‘Een processie als de Stille Omgang in Amsterdam lijkt in hoge mate op de dagelijks stille omgang van de hoerenlopers op de Wallen. Het hele hoerenbezoek bestaat uit riten, net zoals ik die ken uit de katholieke kerk.’
Op de Nacht van het Boek (16 maart in de Stadsschouwburg) komen onder meer Frank Martinus Arion, Margriet de Moor (winnaar van de AKO-literatuurprijs in 1992 met ‘Eerst grijs dan wit dan blauw’) en Marcel Möring (winnaar van de AKO-literatuurprijs in 1993 met ‘Het grote verlangen’). Muziek is er van de Argentijn Daniel Fanego en de Uruguayaanse zangeres Mabel Gonzáles en Tango Tupambae.

Agenda

AOR
Zondag 17 maart ‘Batman forever’ draait in de bovenbar; 21.00 uur.

Maandag 18 maart Komische low-budgetfilm ‘Clercs’ draait in de benedenbar, 21.00 uur.

Dinsdag 19 maart PSV - Barcelona.

Woensdag 20 maart Ajax - Borussia Dortmund.

Studium Generale
Donderdag 14 maart Open Podium Klassiek: Morena Varga (TUE-studente wiskunde en piano op het conservatorium) en cellist Arjen Keuning. Om 20.00 uur, blauwe zaal, auditorium.

Dinsdag 19 maart Gesloten Podium Literatuur: de veteranen Henry Neijhorst, Lucien Kleintjens en Hans Baas pogen hun werk te verbinden met de alledaagse werkelijkheid en andere kunstvormen. Senaatszaal, auditorium; 12.45 uur..

Avondserie Filosofie/2: Jan Bransen, docent filosofie aan de Rijksuniversiteit Utrecht, over toneelspelen en redelijk handelen; vanaf 19.30 uur in promotiezaal 4, auditorium.

Woensdag 20 maart Paintin’ Over Picasso: psychedelische grungefunk naast opera en jazz naast punk. Het resultaat van in Amsterdam wonende Amerikanen: een nieuwe mengvorm met bizarre overgangen; 11.45 uur; blauwe zaal, auditorium.

Donderdag 21 maart SG-Aktueel Plus zie pagina 2 en 3

Dè ontdekking van '95: de film ‘ZUS-JE’, regisseur Robert-Jan Westdijk en acteurs Kim van Kooten en Roelant Fernhout; 20.00 uur, blauwe zaal.

Uit in de stad
Donderdag 14 maart Première van ‘Zog’ van De Federatie in Plaza Futura; t/m zaterdag. 100 jaar film/Australische film: ‘Once were Warriors’.

Uit de riolen van Eindhoven: Moonstorm, 7 Zuma 7, The Lundung Hellebellies; Effenaar.

Vrijdag 15 maart Het Orkest van het Oosten begeleidt de stomme film ‘Ben Hur’(1925) van Fred Niblo; Muziekcentrum.

Cabaret van Bert Klunder: ‘Vette Jus’; Stadsschouwburg.

100 jaar film/Plaza/Australische film: neo-cult-klassieker ‘Priscilla, Queen of the Dessert’ van Stephan Elliot.

Zaterdag 16 maart Nacht van het Boek; Stadsschouwburg.

100 jaar film/Plaza/Australische film: ‘The Piano’ van Jane Campion.

Zondag 17 maart Margriet Eshuis treedt op in de Stadsschouwburg.

100 jaar film/Plaza/Australische film: ‘Strictly Ballroom’.

Magic Toernooi in De Effenaar.

Carolijn Visser en Nies Medema vertellen over hun ervaringen in China; Grand Café Berlage.

De Zippers spelen Nederlandstalige muziek uit de jaren ‘60 in Kaffee de Groot, gevolgd door de St. Patricksnight en Irish Session.

Maandag 18 maart In jazzcafé Wilhelmina komt ‘Vershki da Koreshki’, multi-cultureel project uit Rusland, Tiuva, Oekraïne en Senegal.

100 jaar film/Plaza: ‘Jules et Jim’ van Truffaut; Australische film: ‘Sweetie’ van Jane Campion.

Qafé in Plaza Futura gaat over stedebouw en landschap. Sprekers: Pieter van Geel, Bas Verbruggen en Adriaan Geuze.

Dinsdag 19 maart 100 jaar film/Plaza/Australische film: ‘Proof’ van Joycelyn Moorhouse.

Mannen te paard (soul) spelen in de Vooruitgang.

Woensdag 20 maart 100 jaar film/Plaza/Australische film: ‘Desperate remedies’ van Stewart Main. In de Nieuwe Theatermakers: ‘We, spirits of the air’ van Joaqim Sabaté en Peter Rombouts.

Film in De Effenaar: ‘Time of the Gypsies’ van dubbele Gouden Palm (Cannes) winnaar Emir Kusturica.

Tentoonstellingen
Tot 25 maart Schilderwerk van Geertje Verheijden en keramiek van Judith Donders op vloer 4; HG.

Tot 11 april ‘Rue des Amis’ van Pjotr Müller; hal van het HG.