Cultuer

Moet er onderhand niet iemand een flinke klap krijgen?

door Gerard Verhoogt
‘Wat betreft fysiek toneel hebben we onze grens wel bereikt met ‘Splendids’ en ‘De tramlijn die verlangen heet’. Onze nieuwe voorstelling ‘Caligula’ wordt een verstild stuk, maar ook heel technisch, met veel televisies en video’s voor een soort live-documentaire’, vertelt Bart Slegers, acteur van Het Zuidelijk Toneel (HZT) over de nieuwe produktie. De try-outs hiervan zijn op 27 en 28 maart in de Stadsschouwburg en lezers van Cursor kunnen er voor vijftien gulden naar toe.
Slegers (1964) zit al sinds 1990 bij HZT en speelde hoofdrollen in ‘Hamlet’, ‘Ajax Antigone’ en ‘Toch zonde van die hoer’. De laatste twee jaar treedt hij minder op de voorgrond in rollen die recensenten als ‘briesend en snuivend’ beschreven, wat het fysieke en stevige spel van HZT en regisseur Ivo van Hove kenmerkt. Met ‘Caligula’ komt daar stilaan verandering in. Slegers noemt het een leerstuk: ‘Het gaat om de verandering in het denken van Caligula en de weerslag daarvan op zijn omgeving en de maatschappij.’ De Franse schrijver Albert Camus baseerde de eerste versie van het stuk, dat HZT nu brengt, op de wrede reputatie van de historische figuur. Caligula is na de dood van zijn zus dagen onvindbaar. Met zijn verdriet heeft hij zich teruggetrokken in de natuur en vraagt zich af of het leven wel zin heeft. Slegers: ‘Terug aan het hof beseft hij dat hij alleen op de wereld is, met de dood als enige zekerheid. Hij drijft die inzichten steeds ver-der door, tot het uiterste. Op een steeds extremere manier gebruikt hij daar zijn onderdanen voor, wat naar zijn einde leidt. Een logische consequentie voor hem.’

Zittende rol
Slegers speelt Helicon, een man die de zinloosheid aanvaardt en het genot predikt. Maar als de senatoren Caligula willen vermoorden, springt hij toch tussen hen in. Hoewel zijn verstand hem zegt het niet te doen, is zijn gevoel sterker. Hoe bevalt de verstilling in zijn nieuwe rol? Slegers: ‘Op de repetities schrokken we er zelf van en dachten: Moet er onderhand niet iemand een flinke klap krijgen? Als de spanning ten top loopt moet dat ook theatraal vorm krijgen. En dat gebeurt dan ook. Gezien mijn leeftijd (32) ben ik ook wel aan wat verstilling toe’, zegt hij grinnikend en vervolgt: ‘Ik zocht al langer naar een zittende rol, die heb ik nu gevonden. Van Hove en ik hebben bewust een punt gezet achter de ‘jonge heldenrollen’, die hadden we wel gehad. Gelukkig bleef ik bij de produkties betrokken met kleinere rollen. Je kunt zeggen: ‘Ik stond erbij en keek ernaar en met veel plezier’. Ik ben ook wel blij dat ik nu de kar eens even niet meer hoefde te trekken, want zoiets legt ook een grote druk op je. Nu heb ik de tijd om de wereldliteratuur te verslinden en dat is ook al heel lang een grote wens.’


Studenten vertellen ‘Mythen van de oorsprong’

Elke cultuur heeft zijn eigen mythen over hoe het leven begon: de Egyptenaren, de Mesopotamiers, de Azteken, de Grieken en zo ook de Japanners, Indonesiërs en de katholieken die geloofden dat god de wereld in zeven dagen schiep. Tegenwoordig gelooft iedereen de oerknal(mythe?). Elke meting in de ruimte levert echter weer een nieuw raadsel op voor wat betreft de precieze gang van zaken. Ironisch genoeg was de eerste die over de oerknal publiceerde een katholieke priester, George Lemaître.
Veel mensen hebben vaag weet van de oude mythen, boeken geven er veelal samenvattingen van, maar weinigen kennen de mythen zelf. Studenten van de Hogeschool voor Drama vertellen ze helemaal in ‘Mythen van de oorsprong’; te zien en te horen op 27 maart, van 11.45 tot 12.45 uur in de Blauwe Zaal in het auditorium.

AGENDA

AOR

Vrijdag 22 maart
Joined Experience speelt in de benedenbar.

Zondag 24 maart
Film: ‘French Kiss’, in de bovenbar.

Maandag 25 maart
Film: ‘City of the lost children’ draait in de benedenbar; van Jeunet en Caro, maker van ‘Delicatessen’.

Woensdag 27 maart
Optreden van Red Moon, bovenbar.

Studium Generale

Donderdag 21 maart
Hig- en Low budgetfilms: ‘Zusje’ met Kim van Kooten en Roelant Fernhout; 20.00 uur, Blauwe Zaal, auditorium.

Maandag 25 maart
Zie SG-Aktueel

Dinsdag 26 maart
Avondserie Filosofie: Patricia de Martelaere (hoogleraar filosofie in Leuven en Tilburg) over ‘Wat is waarheid? Wetenschap zonder waarheid’. 19.30 -21.30 uur, Blauwe Zaal, auditorium.

Dubbellezing van (VPRO)vormgever Max Kisman: van 11.30 - 12.30 over zijn grafisch werk; van 12.45 - 13.30 over animaties. Ook elders in Cursor.

Woensdag 27 maart
Studenten van de Hogeschool voor Drama vertellen ‘Mythen van de oorsprong’, va. 11.45 uur, Blauwe Zaal, auditorium.

Donderdag 28 maart
Is ‘Waterworld’ de (te) duurste film aller tijden? Kijk om 20.00 uur, Blauwe Zaal, auditorium.

Uit in de stad

Donderdag 21 maart
Jiddische muziek in de serie Mazzeltov in het Muziekcentrum.

Andra Leine/Harijono Roeba-na/Paul Selwyn Norton met ‘Glottisdans’, Plaza Futura.

Vrijdag 22 maart
‘Dood paard’ speelt in de Plaza ‘Tasso Cassus Belli’ en in 100 jaar film/humor draait ‘Abel’ van Alex van Warmerdam.

Concert van Blonde Redhead in De Effenaar.

Zaterdag 23 maart
Interland Pop in het Muziekcentrum, onder andere met Arno, Gorefest, Osdorp Posse en Hallo Venray. Zie ook Cursor 26.

Het Albi-collectief speelt ‘Ramona (in-explorade); Plaza Futura.

In het Klein brengt het Makadam Theater het stuk ‘Hij bevalt niet’.

De Solarias’s spelen in het Wieganthuis ‘Een avond vol teleurstellingen’.

Zondag 24 maart
Mrs. Einstein’ zingt hun nieuwe programma ‘Op verzoek’ in de Stadsschouwburg.

Power-Flower-Blueszanger/gitarist Rev Brown bij De Effenaar.

Tweede voorronde van het Nederlands smartlappenfestival in Grand Café Berlage.

Flexable, funk van Brabantse bodem bij Kaffee de Groot.

Maandag 25 maart
In jazzcafé Wilhelmina vanavond: Andy Laster’s Hydra; postmoderne jazz naar Ornette Coleman.

100 jaar film/Plaza/’L’année dernière à Marienbad’ van Alain Resnais.

Dinsdag 26 maart
Literatuur in De Effenaar: Raamwerk presenteert stand-up poet Willem Woelwater.

Vijfgangen Studentendiner bij de Oude St. Joris.

Louisiana Radio (bayou, polka en two steps) treedt op bij de Vooruitgang.

Woensdag 27 maart
Try outs van ‘Caligula’ van Het Zuidelijk Toneel; voor korting zie elders op deze pagina.

SF-film in De Effenaar: Death Machine’ (1993) van Stephan Norrington over een gigantische moordrobot tegen eco-terroristen.

Tentoonstellingen

Tot 11 april
‘Rue des Amis’ van Pjotr Müller over een imaginaire werkelijkheid; hal HG.

Schilderwerk van Geertje Verheijden en keramiek van Judith Donders op vloer 4, KSA-ruimte en bibliotheek, HG.