Universiteiten sluiten door Internet?

door Moniek Stoffele
De meeste studenten zijn voortdurend op zoek naar Internetpagina’s met mooie plaatjes en interessante items zoals muziek, seks en aanbiedingen. In de toekomst zal dit veranderen: het net zal meer en meer doelgericht gebruikt gaan worden. Dit is althans het gebruikersbeeld dat prof.dr.ir. Egbert Jan Sol, verbonden aan de faculteit Technologie Management van de TUE, voor Internet schetst. Men kan hierbij denken aan interactieve (bedrijfs-)communicatie, teleshoppen of teleleren, het volgen van onderwijs v ia Internet. Dit laatste is voor Sol dé grote uitdaging. Hij probeert met een opmerkelijk en aanstekelijk enthousiasme zijn studenten te interesseren voor Internet.
Volgens Sol is Internet te vergelijken met de Industriële Revolutie: een technologische ontwikke- ling die grote sociaal-maatschappelijke veranderingen tot gevolg heeft. Zo zal het in de nabije toekomst mogelijk zijn om vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week vanachter je PC te shoppen. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de arbeidsmarkt. Banen verdwijnen, terwijl er ander werk ontstaat. Internet staat vooral op de faculteit Wiskunde en Informatica in de belangstelling; dr. Paul de Bra volgens Sol de grote Internet-deskundige op de TUE. Dat Sol zich als bedrijfskundige zo bezighoudt met Internet, is niet zo verwonderlijk. Om te concurreren met het Verre Oosten moeten Westeuropese bedrijven hun manier van dienstverlenen drastisch veranderen. Hiervoor leent een communicatie-netwerk als Internet zich uitstekend. In Amerika is dit al erkend, hoewel ook daar het gebruik van het net door het bed rijfsleven in het niet valt bij het gebruik op universiteiten.

Elektronische surveillant
Op de TUE heeft iedere student en medewerker toegang tot Internet en beschikken zij over een eigen E-mail account op dit net. De belangstelling is groot waardoor de studenten soms vechten om een computer. Het aantal beschikbare computers is daardoor nog steeds onvoldoende. Om teleleren succesvol te maken, moet iedere student thuis een eigen computer met toegang tot Internet hebben. Zij zullen dan voornamelijk via Internet de universiteit bezoeken, de colleges worden via Internet aangeboden en gevolgd en w erkstukken of tentamens via Internet ingeleverd. Een college is dan overal ter wereld te volgen. Vragen stellen en discussiëren kan ook. Studenten komen volgens Sol misschien niet eens meer naar de universiteit voor het maken van tentamens, een elektronische surveillant is nu nog toekomstmuziek, maar zal ongetwijfeld komen. Maar voordat het zo ver is, moet er nog heel wat veranderen. Ten eerste het genoemde bezit van een eigen computer met netaansluiting. Daarnaast zal ook Internet verbeterd moeten worden. Bij een discussie is een responstijd van minimaal zes seconden immers niet ideaal.
Teleleren wordt mogelijk wanneer de ‘kinderziektes’ verholpen zijn. Sol denkt dat veel van de huidige universiteiten zullen kunnen sluiten of in ieder geval drastisch zullen veranderen. Het is dan immers niet nodig om nog vaak naar de universiteit te gaan, reisafstanden zijn geen probleem meer. Specialistische vakken kunnen overal gevolgd worden, dus wie in Maastricht woont kan thuis het college volgen dat alleen in Groningen verzorgd wordt. Ook kunnen Nederlandse studenten deelnemen aan een Amerikaans of Australisch college, hoewel dit college waarschijnlijk op een voor ons ongeschikte tijd gegeven wordt. Volgens Sol kan de TUE in deze ontwikkeling het voortouw nemen, de Eindhovense universiteit is namelijk klein, flexibel en de kennis is aanwezig.

Vrije toegang
Sol maakt bij zijn colleges al gebruik van Internet. Het dictaat en de sheets heeft hij op het net gezet en hij projecteert deze in de collegezaal voor de studenten. In het begin verliep het niet zo soepel. De studenten vonden het vervelend dat al het studiemateriaal op Internet stond. Ze zorgden ervoor dat Sol na zes weken toch alles weer netjes op papier heeft gezet. Toch is hij tevreden over de eerste Internet-colleges, hij heeft studenten immers enthousiast gemaakt om zelf Internet te ontdekken en een pagina te maken Dit laatste is voor sommige studenten een hobby geworden.
Sol heeft echter ook een probleem met de vrije toegang tot Internet. Hij wil graag dat alleen zijn studenten toegang hebben tot bepaalde informatie met betrekking tot de colleges. Het is niet de bedoeling dat bijvoorbeeld zijn sheets over de gehele wereld te zien en te gebruiken zijn. De homepage van zijn college is inmiddels ruim 900 keer opgehaald en bijna de helft van de belangstelling kwam uit het buitenland; Amerika, Duitsland, Korea en België.
Studenten die het college volgen hebben wel vertrouwen in de mogelijkheden van Internet. Colleges via Internet zal mogelijk worden, hoewel het nog tijd nodig heeft om Internet goed genoeg te ontwikkelen. Wat de toekomst werkelijk biedt, blijft afwachten. Waarschijnlijk zullen de huidige studenten niet meemaken dat ze thuis, achter de computer, onder een warme deken en het genot van een kop koffie, interactief een college volgen.