Cultuer

Filmfestival met voorpremières, publieksfavorieten en reprises

door Gerard Verhoogt
Als Quentin Tarantino een film in zijn fonds opneemt, mag je je als regisseur gelukkig prijzen. Wong Kar-Wai (37) uit Hong Kong was een van de gelukkigen met ‘Chunking Express’. Hij is één van de veelbelovende oosterse filmers die onze bioscopen bereikt heeft. Zo ook de Vietnamese regisseur Tran Ang Hung, die met ‘Cyclo’ de Gouden Leeuw won op het Festival van Venetië. Actrice Gong Li en regisseur Zhang Yimou gingen hen voor. Hun nieuwste èn laatste film ‘Shanghai Triad’ draait op het Plaza Futura Filmfestival, gehouden ter ere van het eerste lustrum. Het is één van de vele voorpremières naast ‘Dead Man’ van Jim Jarmush, ‘Cyclo’ en zo’n zeventig andere films. De publieksfavorieten, Nederlandse en toekomstige films zijn de andere categorieën, met onder meer de kersverse Oscarwinnaar ‘Antonia’ van Marleen Gorris.
Yimou maakte met Li klassiekers als ‘Het rode korenveld’, ‘Yu Dou’ en ‘Raise the Red Lantern’, maar ze beëindigden hun relatie en daarmee de samenwerking. Li speelt in ‘Shanghai Triad’ Xiao, een prostituée en nachtclubzangeres en het liefje van de Chinese Godfather Tang. Ze moeten naar een eiland vluchten, waar de afrekening volgt, ook van de geheime verhouding van Xiao. Li debuteert als zangeres/danseres in een esthetisch prachtige film; Yimou’s ode aan zijn ex-geliefde.
Even poëtisch als gewelddadig is ‘Cyclo’. Een broer (riksja-bestuurder) en zus (waterdraagster) komen in handen van de maffia als de riksja gestolen wordt. Houdt Yimou het geweld buiten beeld, Hung laat het recht op de kijker afkomen in poëtische beelden, die de dubbelheid van het huidige Vietnam weerspiegelen. Ook ‘Chunking Express’ speelt in ‘het milieu’, waar twee agenten hun liefje zijn verloren. De een gaat hardlopen en eet blikken ananas voor de vervaldatum voorbij is, de ander brengt een (kuise) nacht door met een zelfstandige heroïne-handelaarster met blonde pruik. Kar-Wai maakte de film louter voor zijn lol en het resultaat is een ‘gangsterfilm’ via de MTV-methode: even druk, zenuwachtig, bizar en mysterieus als Hong Kong zelf.

Poëzie in bloed
Een schuchtere man, William Blake, is de ‘held’ in de western ‘Dead Man’. Maker is onafhankelijk filmer Jim Jarmush, maker van eigenzinnige films als ‘Stranger than Paradise’ en ‘Down by Law’. Blake (Johnny Depp) komt een maand te laat voor een sollicitatie, belandt in de hotelkamer van een fraaie blonde schone, die voor zijn ogen wordt vermoord. Blake wordt beschuldigd en er komt een prijs op zijn hoofd te staan. Op zijn vlucht wordt hij bijgestaan door de indiaan Nobody, die in hem de reïncarnatie van de dichter William Blake ziet en wiens werk hij uit het hoofd kent. Als Blake weer een achtervolger neerschiet zegt Nobody: ‘William Blake, dichter, schilder, nu moordenaar van een blanke. Je poëzie zal in bloed geschreven zijn.’ Naarmate Blake zijn dood tegemoet vlucht, vloeien held en dichter verder in elkaar over. Cameraman Robby Müller maakte de zwart-wit beelden en refereert daarmee naar de tijd dat kleur nog moest worden uitgevonden.
Naast voorpremières ook veel reprises, waaronder ‘Clercs’; ‘City of the Lost Children’; ‘Heavenly Creatures’ en ‘The Madness of King George’. Van Nederlandse kant komen ‘Marie Antoinette is niet dood’ van Irma Achten; ‘All Men are Mortal’ van Ate de Jong en ‘Affair Play’ van Roelof Kerbosch (alle voorpremières); ‘Speed’, ‘Filmpje’ en ‘Hoogste Tijd’. De publieksfavorieten variëren van ‘The Sound of Music’ tot ‘Seven’, ‘Pulp Fiction’, het absurde ‘Santa Sangre’ van stripschrijver Jodorowski; de kleurenversie van ‘Jour de Fête’ van filmclown Jacques Tati; de ziekenhuissatire ‘The Kingdom’ van Lars von Trier en nog veel meer. Het festival loopt van 1 tot en met 10 april. Zie voor het schema de folders van Plaza Futura.


Totaaltheater in ‘De kale zangeres’

Een bonte aaneenschakeling van absurde crosstalks en ridicule anekdotes, zo kan de voorstelling ‘De kale zangeres’ van Het Witte Vuur het best omschreven worden. Compleet met een carnavalshit, de vrouw des huizes die de clown uithangt of een cabaretesk verhaal vertelt over onnavolgbare familieverbanden en een onaangekondigd bezoek van een brandweerman.
Het stuk komt uit de vingers van Ionesco, de ongekroonde Franse koning van het ongerijmde. Is totaaltheater vaak een trend, Het Witte Vuur sleepte al de nodige prijzen in de wacht omdat ze muziek, film of dia’s op een natuurlijke manier integreren op het toneel. ‘De kale zangeres’ is het derde en afsluitende deel van het drieluik over Ionesco, die de logica en zekerheden van mensen graag ondermijnt onder het motto: ‘Wat net nog onbekend was kan plots zekerheid voor het leven worden. Om een half uur later weer ter zijde te worden geschoven’. Op 28 maart te zien in De Effenaar.

AGENDA

AOR

Zondag 31 maart
Film in de bovenbar: ‘While you were sleeping’ van John Turteltaub; 21.00 uur.

Maandag 1 april
Film in de benedenbar: ‘Solei trompeur’; 21.00 uur.

Woensdag 3 april
Halve finales Champions League.

Donderdag 4 april
Onbeperkte opening.

Studium Generale

Donderdag 28 maart
In de cyclus low- en highbudgetfilm: ‘Waterworld’ van Kevin Reynolds; 20.00 uur, blauwe zaal, auditorium.

Maandag 1 april
Zie SG-Aktueel

Dinsdag 2 april
Avondserie Filosofie: Patricia de Martelaere (hoogleraar filosofie in Leuven en Tilburg) over een tweede benadering van ‘De Waarheid’: ‘Waarheid bij wijze van spreken’. Van 19.30 -21.30 uur, blauwe zaal, auditorium.

Woensdag 3 april
Lezing van dr. Jojada Verrips: ‘Empire of the Evil’ over geweld in video’s. Om 11.45 uur, promotiezaal 4, auditorium.

Donderdag 4 april
SG-Café: Robotpionier Peter van Lith; 12.45 uur, hal auditorium.

Uit in de stad

Donderdag 28 maart
Try-out van ‘Caligula’ van Het Zuidelijk Toneel in de Stadsschouwburg (zie Cursor 27). Theater de Korre speelt ‘Een maan voor de misdeelden’.

Marcello Evelin speelt ‘Ai ai, ai’ in Plaza Futura.

Het Witte Vuur speelt in De Effenaar ‘De kale zangeres’.

Vrijdag 29 maart
A capella swing met knipoog van Cement in het Wieganthuis.

Première van ‘Caligula’ van Het Zuidelijk Toneel; ook morgen in de Stadsschouwburg;

Concert van Gary Clail en The Full Nine Yards.

Receptie bij de Oude St. Joris ivm miljoenste liter bier.

Zaterdag 30 maart
Lenette van Dongen speelt ‘Nee, nee en nog eens nee!’ ook morgen in de Stadsschouwburg.

Reünie bij de Oude St. Joris ivm miljoenste liter bier.

Zondag 31 maart
Paraplu presenteert ‘What is soul’ in Grand Café Berlage; met Jacques Boer.

Nomada Mama speelt bij Kaffee de Groot: Maastrichtse cajun, zydeco, boogie en blues.

Maandag 1 april
Symposium en feest over ‘Het architectuurinstituut, kunst en de Witte Dame’; De Effenaar.

In jazzcafé Wilhelmina CentriFuga I; project rond het saxofoonkwartet NL.SAX.4; mmv o.a. Jopie Jonkers, John Thomas en Bert Palinckx.

100 jaar film/Plaza: ‘Mes in het water’ het debuut van Roman Polanski. Filmfestival: oa. ‘Shanghai Triad’, ‘City of the Lost Children’, ‘Clercs’ en ‘Seven’.

Woensdag 3 april
Jan Versweyveld, decorontwerper van Het Zuidelijk Toneel, vertelt in het Vormgeversoverleg; Café Centraal.

Plaza Filmfestival: oa. ‘Eat drink man woman’, ‘Hoogste Tijd’, ‘Chunking Express’ en ‘Santa Sangre’. Try-out van de werkplaatsproduktie ‘Madame de Sade’.

Film in De Effenaar: ‘Der Weg nach Eden’ over het dagelijks werk van een patholoog en lijkaflegger in Boedapest.

Tentoonstellingen

Tot 11 april
‘Rue des Amis’ van Pjotr Müller over een imaginaire architectuur en werkelijkheid; hal HG.

Schilderwerk van Geertje Verheijden; keramiek van Judith Donders. Vloer 4, KSA-ruimte en bibliotheek, HG.