Nog steeds geen andere regeling woon-werkverkeer

door Jan Ummels
De bonden verwijten het college van bestuur dat op zeer onzorgvuldige wijze overlegd wordt. Ook zou het college zich niet aan de afgesproken uitgangspunten hebben gehouden. Dat leidde bij de bijeenkomst van het OPTUE met het CvB op donderdag 14 maart zelfs tot enkele schorsingen van de vergadering. Gevolg hiervan was dat ook het belangrijke agendapunt betreffende de reorganisaties niet meer aan de orde kon komen. Hierover komt nu een extra vergadering op vrijdag 29 maart.

Uitgangspunten
Al in 1989 heeft het bureau Eirass opdracht gekregen van het CvB om een onderzoek te doen naar reisgedrag van de TUE-medewerkers. Volgens Martin van Gessel, woordvoerder namens de bonden, is uit dit onderzoek een aantal conclusies getrokken waarop een nieuwe regeling woon-werkverkeer gebaseerd zou worden. ‘Er is toen een aantal uitgangspunten vastgesteld. Aan die punten is in het nu voorgelegde voorstel voorbijgegaan, terwijl we die toch samen overeengekomen waren’, laat Van Gessel teleurgesteld weten. ‘Bijvoorbeeld ten aanzien van het stimuleren van het openbaar vervoer. Het autogebruik zou met twintig procent moeten worden teruggedrongen. Uitgangpunt hierbij was dat het inkomenseffect zo gering mogelijk moest zijn. Dit is terug te voeren op vroeger beleid. Dat hield in dat er minder druk op wonen in Eindhoven zou zijn’, weet Van Gessel. Verder zou er sprake moeten zijn van gelijke behandeling. Tariefstelling en uitvoeringsregeling moeten losstaan van het feit of je werkt als hoogleraar of als medewerker. ‘Ook een aantal zaken van landelijk beleid, inzet van de bonden in het cao met de VSNU, is door ons bij de nieuwe regeling ingebracht’, zegt Van Gessel. Hij herhaalt nog eens nadrukkelijk dat alle genoemde uitgangspunten in het technisch beraad met een ambtelijke werkgroep overleg aanvaard en uitgewerkt waren.

Verkeerde been
Door plotsklaps met een totaal ander voorstel in het overleg te komen, voelen de bonden zich op het verkeerde been gezet. En dat zit ze niet lekker. Dat is duidelijk merkbaar uit de stemming van woordvoerder Van Gessel. ‘Het is in strijd met de overeengekomen uitgangspunten’, zegt hij.
Toch gloort er nog een lichtpuntje. Aan het einde van het overleg is overeengekomen dat beide regelingen nog eens getoetst worden aan de uitgangspunten en bovendien doorgerekend op de kosten. Dat betekent dat gekeken wordt naar de werklast (eventuele controle) en vergoedingen. Van Gessel: ‘Het gevolg is dat de oude toestand nog langer gaat duren. Het is wel de bedoeling dat deze maar zo kort mogelijk gehandhaafd wordt.’