Open opinies

Studeerbaarheidsfonds

Stel, er is een grote pot met geld. Iedereen die goede ideeën heeft mag een deel van het geld hebben. Tenzij aan het einde anders is gebleken. Stel, er is een studeerbaarheidsfonds. Iedere universiteit en hogeschool die goede ideeën heeft op het gebied van onderwijskwaliteit en studeerbaarheid, mag een deel van het geld hebben. Tenzij aan het einde anders is gebleken.
Er wás een studeerbaarheidsfonds. Universiteiten en hogescholen konden dus projecten opstellen die als een grote bundel voor 1 april naar de minister toe moesten. In Eindhoven werd de faculteiten gevraagd met goede ideeën te komen. Deze werden verzameld en na regelmatig overleg kwam hier een stapel goede projecten uit. De kwaliteit van het onderwijs en de studeerbaarheid van de opleidingen zou hierdoor aanzienlijk verbeterd worden. Twee zaken verbaasden ons echter: 1. Waarom zijn er geen instellingsbrede projectvoorstellen? en 2. Waarom hebben de studenten op veel faculteiten weinig tot geen betrokkenheid gehad bij het initiëren, opstellen en vaststellen van de plannen?
Aangezien er op het gebied van instellingsbrede projectvoorstellen weinig tot niets voorgesteld werd klom de Progressieve Fractie en ook de ESVB in de pen en stelde een aantal projectvoorstellen op om daarmee faculteitsoverschrijdende onderwijsverbeteringen te realiseren. Het bleek alleen dat, anders dan bij de door de faculteiten ingediende plannen, over deze projectvoorstellen op korte termijn van centraal niveau geen terugkoppeling kon komen. En toen was plotseling de deadline voor het definitief inleveren van de aangescherpte plannen verstreken en kon men alleen nog maar wachten op de pot met geld van volgend jaar. Ja, volgend jaar is er weer een kans. Weer zal er een aantal projectvoorstellen kunnen worden ingediend. We zijn erg benieuwd hoe de faculteiten om zullen gaan met de betrokkenheid van studenten. Onder de studenten leven vaak goede ideeën en inzichten over verbetering van de onderwijs, maar dan moeten ze wel een kans krijgen om deze naar voren te brengen. Er zijn niet veel studenten die zich op deze constructieve manier met studeerbaarheid van de opleidingen bezighouden en zich inzetten voor goed onderwijs op de hele universiteit. Als deze studenten dan voor hun inzet niet worden beloond gaat het de verkeerde kant op met deze universiteit.

Fulco Treffers, Saskia Lammers,
Loek Daemen, Meike Moltzer,
Marjon Olijdam,
namens de U-raadsfractie PF

Scherpe bocht

Geboeid las ik het stukje van Arjan van Mulukom over de flyer, de heli en het boek in Cursor 28. Hij heeft het niet zo op rechtse partijen, maar liet zich door de aankondiging van het boek ‘Labiele vrede’ toch overtuigen om een bezoek aan de lezing van VVD-minister Joris Voorhoeve te brengen. Laat ik er niet omheen draaien, ook ik verbaasde mij over de scherpe bocht die Voorhoeve maakte. Na een duidelijke uitnodiging, uitgebreid overleg met de kabinet-chef van de minister en mondelinge navraag tijdens de rit van de heli naar het auditorium aan Voorhoeve zelf, doorkruiste dit al mijn verwachtingen. Nieuw is het fenomeen echter niet. De ervaring leert: hoe hoger geplaatst de spreker, des te groter is het risico dat de inhoud afwijkt, of dat de lezing te laat begint. In het ergste geval komt een spreker überhaupt niet opdagen en ook dit hebben we, zoals u weet, zeer recent ervaren. We doen er alles aan om deze risico’s zoveel mogelijk te verkleinen en voortdurende communicatie is, zoals Van Mulukom ook suggereert, daarbij een must. Risico’s verkleinen kan, uitsluiten lukt echter nooit, omdat je afhankelijk bent en blijft van mensen. De afgelopen weken werd dit weer eens duidelijk.

Bas Kikkert,
medewerker Studium Generale