Bedrijfskundige Edo van den Assem: ‘Dingen die je begonnen bent, moet je netjes afmaken’

Ir. Edo van den Assem (46) studeerde Bedrijfskunde in Eindhoven. Nog steeds is hij blij dat hij indertijd in Intermediair las dat deze studierichting werd opgericht. De combinatie van persoonlijke eigenschappen, de ervaringen als telg uit een ondernemersgezin en de brede basis die de Eindhovense bedrijfskunde-opleiding hem verschafte, gaf Van den Assem de juiste bagage om snel een topfunctie te bereiken en zich daarin te handhaven. Hij denkt dat zijn succes bij Fokker, ITT-telefooncentrales en nu bij DAF-Trucks, vooral is toe te schrijven aan zijn vermogen om teams te formeren.
Terwijl hij al een introductiedag voor Elektrotechniek had bijgewoond in Delft, las Van den Assem een artikel in Intermediair over de oprichting van de Eindhovense bedrijfskunde-opleiding. Zo’n opleiding kende Nederland tot dusver niet. Na een kennismakingbezoekje, stond voor hem vast dat dit de ideale studie voor hem was. ‘Een echte ingenieursopleiding, maar dan veel breder.’ De hiaten in het toenmalige studiepakket vulde Van den Assem zelf aan. Zo volgde hij ook colleges op het gebied van chemie; marketing spijkerde hij bij in Twente. Inmiddels zijn er diverse bedrijfskundige opleidingen, maar Van den Assem is van mening dat Eindhoven een echte aanrader is.

Vrienden
Tijdens zijn studententijd beleeft Van den Assem veel plezier. Anders dan de meeste Brabanders en Limburgers, bleven de Emmenaar en zijn vrienden in het weekend in Eindhoven. Hun Weekendkaffée in de sociëteit was fameus. Een band en leuke meisjes die gelokt werden met stickers op lantaarnpalen, verhoogden de feestvreugde aanzienlijk. ‘Zo’n band kostte wel vijfhonderd gulden, maar we draaiden goed en hadden veel plezier’, zegt hij nog nagenietend. Van den Assem ontmoette tijdens zo’n happening zijn echtgenote. ‘Vrienden uit die tijd tref ik nog steeds. Zo gaan we al vanaf ons tweede studiejaar jaarlijks naar Maria Alm in Oostenrijk om het weekend voor Pasen te skiën. Van overal ter wereld komen we dan met zijn zessen bij elkaar. Met weer een ander clubje ga ik zeilen. Het zijn vrienden voor het leven geworden.’
Maar er werden niet alleen maar fuifjes gehouden. Het dispuut Adumla werd opgericht alsmede de Stichting Het Zilveren Zeepaard. ‘Studerenden kunnen hier nog steeds een beroep op doen’, aldus Van den Assem.

Vertrouwen winnen
Nadat Van den Assem was afgestudeerd bij prof. Monhemius op voorraadbeheersing en produktiebesturing, vervulde hij zijn dienstplicht bij de luchtmacht bij de introductie van de F16. Al tijdens zijn studie had hij zich daar beziggehouden met reserveonderdelenbeheersing. Na zijn militaire dienst in 1975 belt Fokker hem met een aanbod. Ook toen al kende het bedrijf geen gouden tijden, maar het bood Van den Assem de kans om snel door te stoten naar de top. Zo was hij binnen een paar maanden groepsleider en gaf hij voor zijn dertigste al leiding aan tweehonderd man. Leidinggeven vindt hij nog steeds het boeiendste aspect van management. Hij streeft hierbij naar een ‘open werkwijze’, waarbij veel gepraat wordt. ‘Dit vraagt wat tijd, maar werpt wel zijn vruchten af. Het vertrouwen weten te winnen en teams formeren geeft mij nog steeds een enorme kick.’ Na acht jaar Fokker, lokt het Amerikaanse ITT. De vrijheid die hij krijgt om de zaken in Rijswijk te reorganiseren, bevalt hem goed. Als die vrijheid na een aantal jaren beteugeld dreigt te worden door nieuwe reorganisaties binnen ITT, keert hij in 1990 terug bij Fokker na een borrel met toenmalige directeur Swarttouw. Als Daimler-Benz zich drie jaar later over het bedrijf ontfermt, besluit Van den Assem in te gaan op het aanbod om lid van het bestuur belast met marketing verkoop te worden bij DAF-Trucks, de onderneming die ontstond na het faillissement van DAF. ‘Behalve mijn vrouw begreep niemand die stap, maar voor mij lokte de uitdaging. Nadat ik het business-plan had gelezen, had ik er alle vertrouwen in. Temeer omdat ik het gevoel had dat ik Fokker ‘netjes’ achterliet. Dat heb ik steeds gedaan. Ook studenten wil ik aanraden dingen af te maken en niet te snel van baas te veranderen. Met zo’n carrière kun je overal terecht’, aldus de man die het weten kan.