Promo-dag bij Elektrotechniek

door Moniek Stoffele
Hoewel de eerstejaars nu al bijna een vol jaar rondlopen op de TUE, organiseerde het Studentenbureau van Elektrotechniek vorige week woensdag een promo-dag. In de hal van E-hoog werden de studenten geïnformeerd over de verschillende manieren waarop ze op de TUE inspraak kunnen uitoefenen. Er waren standjes ingericht waar ze met hun vragen hierover terecht konden. De promo-dag was zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt; er waren poffertjes te winnen en de spelletjesfanaten konden hun zenuwen testen met de welbekende spiraal. De opkomst was volgens Raoul Wilmans, een lid van het SBE, erg goed. Hij hoopt dat deze jongste lichting studenten het bureau nu beter weet te vinden en dat ze geen schroom hebben om binnen te lopen.
Wilmans vertelt dat het SBE de ondersteunende zaken met betrekking tot studeren regelt. Zo zijn er verschillende jaarraden waar studenten met problemen rond hun studie terecht kunnen. Ook zijn ze momenteel een eigen studiegids van de faculteit Elektrotechniek aan het voorbereiden. De algemene studiegids verschaft niet alle noodzakelijke informatie aan de elektro-studenten. Het SBE is gevraagd na te gaan welke instanties in de nieuwe gids vermeld moeten worden.
Ook vervult het SBE de rol van promotor van de faculteit. De organisatie van de VWO-voorlichtingsdagen lag voor een belangrijk deel bij hen. En als deze VWO-ers besloten hebben om op de TUE elektrotechniek te komen studeren, komen ze alweer in aanraking met het bureau. Samen met de studievereniging THOR organiseert het SBE namelijk de intro. De drie studentassistenten die het bureau runnen, staan altijd klaar om te helpen. Docenten weten het bureau inmiddels ook te vinden. Ze komen meestal niet met problemen, maar zijn op zoek naar stagiaires of afstudeerders. De docenten weten dat de actievere studenten vaak bij het SBE langskomen. Bij problemen met colleges, roosters of docenten gaan de jaarraden op pad. Dit doen ze niet alleen in het geval van klachten, maar ook om docenten te complimenteren en ze zo te stimuleren tot nog beter lesgeven.