Jacques Delors leest minister Zalm de les

door Hanne Obbink HOP
De universiteit moet de bron zijn waaraan het groeiend aantal mensen dat zin aan het leven geeft door hun nieuwsgierigheid te volgen, hun dorst naar kennis kan laven. Dat staat in een Unesco-rapport, dat minister Ritzen wel goed uitkomt. Dergelijke vrome wensen vindt de lezer van het Unesco-rapport Learning: the treasure within op bijna elke pagina. Wetenschappelijk onderwijs moet zich hoeden voor de ‘steriele academische benadering’ en de ‘ivoren-torenmentaliteit’. Of: universiteiten moeten zich kunnen uitspreken over ‘ethische en sociale vraagstukken’ met een ‘intellectueel gezag’ dat de samenleving in staat stelt te ‘reflecteren, begrijpen en handelen’.
Mooie woorden van een Unesco-commissie onder leiding van Jacques Delors, oud-voorzitter van de Europese Commissie - en in even hoogdravende bewoordingen laat het rapport zich over ongeveer elk aspect van het onderwijs uit. Het is de vraag of minister Ritzen het rapport in zijn geheel gelezen heeft. Maar zeker is dat hij kennis heeft genomen van de bladzijden 162 en volgende. Want daar staat de aanbeveling dat een land eigenlijk tenminste zes procent van zijn bruto nationaal produkt aan onderwijs zou moeten besteden. In Nederland lag dat percentage 1993 op 5,8 procent, en in het jaar 2000 zal dat volgens het ministerie van Onderwijs gedaald zijn naar zo’n vijf procent.
De Unesco-aanbeveling komt Ritzen goed uit. Want tegelijk met het verschijnen van het rapport is het kabinet begonnen met het overleg over de rijksbegroting van 1997. En Ritzen had zich in die begroting graag enige honderden miljoenen guldens extra toebedeeld gezien. Minister Zalm van Financiën is naar verluidt niet onder de indruk van Ritzens claim.
‘We moeten ons laten leiden door het utopische doel de wereld tot groter wederzijds begrip en solidariteit te brengen, door aanvaarding van onze spirituele en culturele verschillen’, schrijft de Unesco-commissie. En ook nog: ‘Onderwijs heeft de universele taak mensen te helpen de wereld en anderen te begrijpen’. Maar waarschijnlijk is dat begrip nog niet bij minister Zalm doorgedrongen.