Cultuer

Het wonder van Grafisch Atelier Daglicht

door Gerard Verhoogt

‘Een wonder in Eindhoven: iets dat bestaat ondanks dat bijna niemand dat weet.’ Zo omschreef drs. Aad Vervoorn, werkzaam bij het Centrum voor Taal en Techniek en voorzitter van de grafiekcommissie van de kunstcommissie van de TUE, het Grafisch Atelier Daglicht (GAD). Vervoorn opende vorige week in de hal van het hoofdgebouw de overzichts-tentoonstelling van het atelier, waar werk hangt van zo’n 25 kunstenaars. De expositie is georganiseerd door Studium Generale en omvat een zeer divers scala aan prenten. Ook de gebruikte materialen zijn te bezichtigen en een video toont het hele werkproces. De catalogus van de workshop van 1995, ‘SENZA TITOLO’, is voor vijftien gulden verkrijgbaar bij de TUE-boekhandel.

Eén van de belangrijke doelstellingen van deze tentoonstelling was volgens Vervoorn het doorbreken van de rationele TUE-cultuur. ‘Want zo zit de wereld niet in elkaar’, vervolgde hij. Kunst kan als inspiratiebron voor wetenschappers fungeren, en vice versa. Deze expositie is tevens een voorproefje voor een nieuw project. In het najaar gaan medewerkers van Daglicht werken met de CAD-systemen op de TUE. Zo kunnen ze de mogelijkheden daarvan onderzoeken en TUE-medewerkers krijgen andere toepassingsmogelijkheden daarvan te zien.

Unieke etspers
Het grafisch atelier ontstond toen kunstenaars in de jaren ’80 een oude fabriek kraakten uit protest tegen het ontbreken van atelierruimte. Ze wilden ook een tijdschrift uitgeven; er kwam een zeefdruk, iemand kwam op het idee dat je daar veel meer mee kon drukken dan alleen een tijdschrift, en daarmee was het GAD geboren, onafhankelijk van kunstenaarsinitiatief De Fabriek. De workshops ‘Groot Grafiek’ organiseert het GAD sinds 1991, toen een 1,20 meter grote etspers werd aangeschaft. Sindsdien vonden talloze (inter)nationale kunstenaars hun weg naar Daglicht. Die grote pers geeft het GAD een unieke positie in Nederland: ze zijn vrijwel de enige die er een hebben. Carlo Storimans, medewerker van het GAD: ‘Die pers was een doorbraak en trekt veelal jonge, eigentijdse kunstenaars aan, die zich vooral profileren op de hedendaagse kunst. Het vraagt speciale kennis en voorzieningen als een grote zuurbak en papier op formaat. Maar je moet er ook tegen kunnen. Het is lichamelijk zwaar werk en je kunt moeilijk voorspellen hoe het resultaat uitvalt.’
Dit jaar verwelkomt het GAD zo’n honderd kunstenaars voor de workshop in juli en augustus. Daarnaast organiseren ze ook cursussen. Daglicht is te vinden aan de Baarsstraat 38 in Eindhoven. De tentoonstelling is nog te zien tot 28 mei.

Foto: Jaap van Ekris


Studenten gratis naar Quadrivium

Studenten kunnen op zondag 12 mei gratis naar het concert van ESMG-Quadrivium, deze keer in het auditorium van de TUE. Andere belangstellenden betalen fl. 10,-, of fl. 7,50 in de voorverkoop. Op het programma staan strijkorkest Ma Non Troppo, gemengd koor Vokollage, blokfluitensemble Sambuca en blazersensemble Auletes. Om 20.00 uur begint de avond met ‘Dido en Aeneas’ door Ma Non Troppo en Vokollage, onder leiding van Ruud Huijbrechts. Sambuca, met dirigent Renske Ligtmans, speelt drie stukken van Henry Purcell: ‘Fantasia: three parts on a ground’, ‘In nomine of six parts’ en ‘Fantasia 10’. Jos van de Braak dirigeert Auletes die de avond besluit met ‘Othello’ (van Alfred Reed) en fragmenten van ‘West Side Story’ van Leonard Bernstein. Kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar, voor de voorverkoop kan men bellen naar Diego Lont, 2484433.

Doppio speelt vier stukken in Plaza Futura

Na een periode van hard repeteren speelt de studententoneelvereniging Doppio, die vorig jaar haar 10-jarig bestaan vierde, vier stukken in Plaza Futura. Op het programma staan een kinder- en een mimevoorstelling en twee stukken teksttoneel. Voor kinderen vanaf zes jaar regisseerde Marian Overdijk ‘Ik wens, ik wens’. Prinses Sofia deelt haar omgeving mee dat ze verliefd wenst te worden op een knappe prins. Van 20 tot en met 22 mei. De hoofdrolspeler in de mimevoorstelling ‘Drift’ is een man die vindt dat hij van alles te weinig bezit. Als hij de ideale vrouw ontmoet, onderneemt hij iets. Maar wat en waarom? Van 23 tot en met 25 mei; regisseuse is Anne Cavadino.
Loes Herremans en Suus Willemse regisseerden de klassieken ‘Staatszaak’ en ‘Hamlet’. In ‘Staatszaak’ wil Oedipus zijn stad van de ondergang redden. Moet hij zich aan de wetten houden en zichzelf redden, of juist het tegenovergestelde, met alle persoonlijke risico’s vandien? Van 26 tot en met 28 mei. Shakespeare’s Hamlet, die een daad moet stellen tegen alle mislukkingen en constante tegenstand, is te zien van 29 tot en met 31 mei. Alle voorstellingen komen om 20.30 uur in Plaza Futura op de planken, behalve ‘Ik wens, ik wens’ op woensdag 22 mei, dat dan begint om 15.00 uur.