Internet en de borsten van Pamela Anderson

door Miguel Alvares
‘Spotjes van AT&T en IBM over het Internet hebben net zoveel te maken met de werkelijkheid als de borsten van Pamela Anderson.’ Deze opmerkelijke uitspraak werd gedaan door drs. Ester Koster. Zij was één van de sprekers op het starterssymposium dat vorige week woensdag door Thinktank Eindhoven, een organisatie voor ondernemende studenten en ingenieurs, werd georganiseerd. Het thema van het symposium luidde als volgt: ‘Individualisering van de samenleving en de consequenties daarvan voor de startende ondernemer’. Naast drie lezingen en een forumdiscussie bood het symposium de mogelijkheid voor het volgen van drie workshops. Ir. Michel Dagelinckx, voorzitter van Thinktank Eindhoven, was tevreden over het symposium. Hij had alleen wat meer mensen verwacht. Erg druk was het inderdaad niet. Bij de opening waren er ongeveer twintig mensen aanwezig. Dit aantal nam in de loop van de middag wel iets toe.
Ester Koster van de Universiteit van Amsterdam ging in haar speech in op de business-mogelijkheden die het Internet de startende ondernemer kan bieden. Koster maakte hierbij gebruik van de resultaten van het CEITO-project, een project van vier verschillende organisaties met als doel de potentie van Internet voor bedrijven te onderzoeken. Koster hemelde de goede communicatie-mogelijkheden van het net op en het interactieve kader waarin het gebruikt kan worden door verschillende bedrijven. Een waarschuwende vinger stak zij op ten aanzien van de veiligheid van Internet. Zij zag handel op Internet voorlopig ook meer als een aanvulling op, dan als een vervanging van de huidige methoden.
Tussen de lezingen door werden nog drie workshops gehouden, met als onderwerpen financiële strategie, psychoanalyse en acquisitie voor de startende ondernemer. Vooral de laatste twee werden druk bezocht.

Businessplan
Thinktank is een landelijke organisatie speciaal voor jonge ondernemers. Thinktank Eindhoven is een van de twaalf onderverenigingen. Naast een helpdesk voor leden en de vele contactmogelijkheden met andere ondernemers biedt Thinktank haar leden steeds feedback uit het bedrijfsleven door activiteiten zoals het starterssymposium. Dit symposium is bedoeld als een jaarlijks evenement. Vorig jaar kon het echter niet doorgaan omdat Think-tank Eindhoven met een lichte bestuurscrisis te kampen had.
Dagelinckx : ‘Vorig jaar kreeg iedereen in het bestuur het op een gegeven moment zo druk met de studie dat er helemaal geen activiteiten meer werden georganiseerd. Daarom bestaat het nieuwe bestuur dit jaar ook gedeeltelijk uit mensen die reeds afgestudeerd zijn. Sinds het aantreden van het nieuwe bestuur is het ledenaantal van 35 toegenomen tot 60. Hiervan is ongeveer eenderde student en meer dan de helft ondernemer.’ Dagelinckx is zelf ook ondernemer. Bij het opstarten van zijn eigen bedrijf heeft hij veel hulp gehad van Thinktank. Daarom was hij ook gemotiveerd om wat terug te doen, door dit jaar in het bestuur te stappen. ‘Wij willen dit jaar iedere maand minstens één activiteit organiseren’, vertelt hij. Voor juni heeft Thinktank nog niets op het programma staan. Wel wordt er waarschijnlijk nog voor de vakantie een bijeenkomst georganiseerd in verband met de Businessplan Contest. Dit is een landelijke wedstrijd waarbij (aspirant-)ondernemers een ondernemingsplan kunnen schrijven, dat vervolgens door deskundigen wordt beoordeeld en van advies voorzien. Er valt hierbij voor totaal zo’n 50.000 gulden aan prijzengeld te verdienen. Een aardige stimulans voor een starter, dus. Meer info: Thinktank Eindhoven, tst. 2252.