BUS-projecten Integrand leveren studiepunten op

door Ilse Schuts
Het bedrijf, de universiteit en de student; niet de titel van de zoveelste film van Peter Greenaway, maar een gloednieuw initiatief van Integrand. Integrand Eindhoven is één van de elf landelijke non-profit organisaties die bemiddelen tussen bedrijven en studenten. Hun doelstelling is het integreren van bedrijfsvaardigheden in de opleiding van academische studenten. Dit trimester is het eerste BUS-project van start gegaan. Drie studenten van de faculteit Technologie Management volbrengen hun TCO-onderzoeksproject bij een bedrijf. Dit levert hen niet alleen werkervaring op, maar ook studiepunten.
Ferdy Wolthuizen, universiteitsfunctionaris van Integrand: ‘Wij merken dat studenten tegenwoor-dig minder tijd hebben om tijdens hun opleiding extra ervaring op te doen. Een oorzaak daarvan ligt ongetwijfeld bij de invoering van de tempobeurs. Om de studenten hierin tegemoet te komen heeft Integrand het zogenaamde BUS-project gelanceerd, wat staat voor Bedrijf-Universiteit-Student. Naast werkervaring vangt de uitvoerder hiervan ook nog studiepunten.’
Bij de studierichting Techniek en Maatschappij heeft Integrand een voorstel ingediend of een vak vervangen of opgestart kan worden door een praktijkopdracht. Dit is het TCO-onderzoeksproject geworden, een verplicht vak voor studenten met de afstudeerspecia-lisatie Techniek, Communicatie & Omgeving. Studenten kunnen kiezen voor de theoretische benadering op de universiteit, of voor de praktijkvariant via Integrand. Sinds dit trimester voeren drie TEMA-studenten een onderzoek uit voor Snijder Micro Systems te Deurne. Zij ontwerpen een user-interface voor een centrale bestu-ringsunit van een gebouwbeheers-systeem. ‘Het verschil met een TCO-onderzoeksproject op de universiteit is dat dit geen fictie is. Wat wij ontwerpen gaat het bedrijf waarschijnlijk ècht gebrui-ken. Dit maakt de opdracht extra interessant’, aldus Niels Lammers, één van de drie studenten.

Netwerk
‘De opzet van BUS-projecten bij andere faculteiten bevindt zich nog in een pril stadium’, aldus Wolthuizen, ‘maar we zijn wel op het juiste moment gestart met het benaderen van de faculteiten. Verscheidene faculteiten zijn namelijk bezig met het initiëren van verplichte bedrijfsstages voor het vijfjarig curriculum. Integrand kan als ondersteuning fungeren, wij hebben namelijk een aanzienlijk netwerk van bedrijven met potentiële stageplaatsen èn wij kunnen de bemiddeling verzorgen.’ Volgens Wolthuizen zijn er ook goede redenen voor bedrijven om aan een BUS-project deel te nemen. Zegt: ‘Er wordt namelijk begeleiding gegeven vanuit de universiteit en daarnaast is een stage-vergoeding voldoende, wat aanzienlijk minder is dan het minimumloon.’ De verwachting is dat vooral de bemiddeling in bedrijfsstages goed zal gaan lopen. De eerste studenten Elektrotechniek, die voor het vijfjarig curriculum kiezen, gaan binnenkort hun verplichte bedrijfsstage lopen. De andere faculteiten zullen volgen zodra zij hun vijfjarig curriculum rond hebben.
Niet alle faculteiten zijn geïnteresseerd in BUS-projecten. Wiskunde en Informatica heeft geen behoefte aan bedrijfsstages en Technische Bedrijfskunde zegt zelfvoorzienend te zijn, dit terwijl er voldoende opdrachten zouden zijn voor hun studenten. Voor deze studenten blijft natuurlijk de mogelijkheid om op de ‘normale’ Integrand-projecten te sollicite- ren op zelfstandige basis.