IBG verstrekt fictieve gegevens aan inloters

door Hanne Obbink HOP
De Informatie Beheer Groep heeft studenten die zich aangemeld hebben voor een studie met een studentenstop, verkeerde informatie gegeven over hun inlotingskans. De studenten kregen gegevens uit een testbestand. Vanaf 1 juni konden studenten de zogeheten ‘lotlijn’ van de IBG bellen. Een ‘voice-response’-systeem hielp de bellers aan de hand van hun correspondentienummer aan hun lotingsnummer. Dat nummer bleek echter fictief, omdat de bellers via hun telefoontoetsen in een testbestand terecht waren gekomen. De IBG kwam daarachter toen sommige studenten nog eens terugbelden voor bevestiging en ‘live’ een IBG-medewerker aan de telefoon kregen. Zo’n 13.000 studenten moeten komend jaar loten voor toelating aan de studie van hun keus. Ongeveer 4000 van hen waren in het testbestand opgenomen en kunnen dus verkeerde informatie gekregen hebben. Inmiddels is het voice-response-systeem permanent vervangen door telefonisten. De 4000 studenten uit het testbestand krijgen de juiste informatie per brief toegestuurd.
Het lotingsnummer geeft aanstaande studenten een aanwijzing over hun kansen. Op grond van hun eindexamencijfers worden studenten namelijk ingedeeld in categorieën; het lotnummer geeft de rangorde binnen een categorie aan. Studenten in de hoogste cijfercategorieën hebben dus de meeste kans. Maar wie in een lage categorie valt, maakt met een hoog lotnummer ook nog een goede kans. Pas in juli krijgen aanstaande studenten definitief te horen of ze geplaatst zijn.