Praktijkopdracht
Volgend jaar zal na de basiscur-sus, waar zo gemiddeld vijftien mensen aan deelnemen, ook de mogelijkheid geboden worden om een opleiding Master of Business Marketing (MBM) te volgen. Het college van decanen, geadviseerd door een commissie van deskundigen, heeft toestemming verleend om de mastertitel te mogen verlenen onder de vlag van de TUE.
Volgens Van der Hart zal deze op-leiding voldoen aan de internatio-naal geldende regels ten aanzien van masteropleidingen.
De beide cursussen zijn bedoeld voor ingenieurs met werkervaring, zowel afkomstig van de universiteit als van de HTS. De laatste groep dient wel over minimaal vijf jaar werkervaring te beschikken. Van der Hart: ‘De basiscursus, die bestaat uit tien driedaagse blokken die maandelijks gegeven worden, kent een intensief programma: veel workshops en zelfwerkzaamheid, uitvoeren van cases, trainingen, et cetera. Bij de masteropleiding, die in drie tweedaagse blokken gegeven gaat worden, wordt nader ingegaan op pro-ductinnovatie, business marketing planning en database marketing. Dit zijn marketingaspecten die vooral de laatste tijd sterk in ontwikkeling zijn. Deze drie onderwerpen worden in een groeps-opdracht getest aan de praktijk. Daarnaast voeren de cursisten ook nog een individuele praktijkopdracht uit, bij voorkeur binnen het bedrijf waar ze werkzaam zijn, dat ze schriftelijk en mondeling met een referaat afsluiten.’
Op de vraag of de deelnemers van de basiscursus ook automatisch doorstromen naar de masteropleiding, zegt Van der Hart: ‘Bij de cursisten is het animo daarvoor groot, zo’n titel is toch iets tastbaars, alleen zijn de bedrijven er minder enthousiast over. Zij moeten de kosten, zijnde 7500 gulden, voor hun rekening nemen, en zien niet zo een-twee-drie het voordeel. Daarom willen we dat de cursisten de praktijkopdracht binnen hun eigen bedrijf uitvoeren, zodat op die manier een deel van het cursusgeld wordt terugverdiend.’
Marktgerichter
Over de aandacht voor marketing in het normale curriculum van de faculteiten aan de TUE wil Van der Hart ook nog wel wat kwijt. ‘Nu de meeste opleidingen er een vijfde jaar bijgekregen hebben, hoop ik dat er voor het bijbrengen van kennis over marketing meer tijd ingeruimd wordt. Wij hebben daar bij de opleiding Technische Bedrijfskunde modules voor klaar liggen en met sommige faculteiten zijn we daarover in onderhandeling. Ook voor de pas afgestudeer-de ingenieur is die kennis belangrijk. Hij is dan beter voorbereid op de commerciële aspecten van zijn toekomstige baan en kan kijken of hij in een meer marketinggerichte functie wil doorgroeien. Veel CTO-cursisten hebben al tijdens hun studie het vak ‘Marketingmana-
gement voor technici’ gevolgd, dat tezamen met nog enkele vakken het certificaat ‘Technisch management’ oplevert. Zowel grote bedrijven als Shell, Philips, Océ en KEMA, als kleinere ondernemin-gen sturen mensen naar de CTO.’
In hoeverre iemand op een gegeven moment zijn technische achtergrond loslaat en meer met marketing te doen krijgt, hangt volgens Van der Hart af van de functie. ‘Op een R&D-afdeling zal techniek blijven overheersen, maar iemand die de technische bedrijfsstrategie moet uitstippelen zal de marketingkant op gaan. Een productmanager zal het evenwichtig verdelen. Hij is nauw betrokken bij de technische realisatie van het product, maar moet ook zien hoe hij dat product uitein-
delijk aan de man brengt.’
Business-to-business marketing
Op donderdag 26 september om 17.00 uur zal prof.dr. Hein van der Hart in het World Trade Center Eindhoven (Bogert 1) een lezing geven met de titel: ‘Business-to-business marketing in ontwikkeling: kansen voor ondernemers’. Dit in het kader van de cyclus ‘Ondernemen en Technologie’. Van der Hart zal ingaan op het samenspel tussen techniek en marketing, waarbij hij speciale aandacht schenkt aan product service, informatietechno-logie en marketing en de relatie tussen techniek en marketing. Na afloop is er een borrel. Graag vooraf aanmelden bij het WTCE, tel. 2653653.