Hoe fietst de fiets van de toekomst?

door Maurice Schaeken

Krijg je ook zadelpijn op die futuristische fietsen? Hoe zou dat rijden, zo’n auto van de toekomst? Werkt het nieuwe witte fietsenplan wèl? Met deze vragen kun je tussen 25 september en 27 oktober terecht bij Studium Generale. Niet alleen voor informatie. Je kunt het ook zelf aan den lijve ondervinden. SG zet namelijk woensdagmiddag 25 september een stuk van het parkeerterrein voor het hoofdgebouw af om er een verkeerstuin aan te leggen. De liefhebbers kunnen dan eens een ligfiets uitproberen of achter het stuur van elektrische auto kruipen. Dit alles in het kader van het SG-project ‘Toekomst over wegen’.

Een paar generaties terug zag het Nederlandse verkeer er totaal anders uit. Forenzen bestonden niet en hele volksstammen hadden nog nooit de zee gezien. De trekschuit was het meest betrouwbare en stipte openbaar vervoermiddel. Nederland leek veel groter. Het was geen kattepis om lange afstanden te reizen. Prinsjesdag stond bijvoorbeeld ingeroosterd op een dinsdag, in plaats van op de logischere maandag. Immers, je was niet in een paar uurtjes vanaf een verre provincie in Den Haag. En gelovige parlementsleden weigerden om op zondag te reizen.
Tijden veranderen. Nederland ook. Als één van de indicatoren daarvan fungeert het verkeer. Niemand zingt bijvoorbeeld meer Het karretje dat op de zandweg reed. Tegenwoordig gaat het over De vlam in de pijp. Het fenomeen transport was vroeger slechts een of andere manier om van A naar B te komen. Nu staat het in het brandpunt van de aandacht. Hogesnelheidstrein, de Betuwelijn; iedereen weet waarover het gaat. De radio geeft regelmatig de file-tussenstanden, de krant drukt trieste berichten af over het zoveelste verkeersslachtoffer en het journaal laat zien dat het zo echt niet langer kan. Maar hoe moet het dan wel?

Rolpad
Studium Generale probeert die vraag te beantwoorden. De expositie ‘Toekomst over wegen’ laat een rijtje alternatieven de revue passeren. In de hal van het hoofdgebouw staat een aantal concepten en gerealiseerde systemen tentoongesteld. Hetzij als model hetzij op ware -indrukwekkende- grootte. Zo komt de kabeltram aan bod, maar ook de hogesnelheids-fietspaden. Een elektrische auto komt naar Eindhoven, maar ook het rolpad (ofwel het tapis roulant, zoals de Fransen het zo mooi noemen).
De voertuigen van de toekomst komen dus ruim aan bod. De tentoonstelling fungeert als kruispunt voor de verschillende ontwerp-filosofieën. Hoe ziet een autofabrikant het vervoermiddel van de toekomst? En hoe kijkt een fietsenmaker daar tegenaan? In de hal van het hoofdgebouw is bijvoorbeeld een plaatsje ingeruimd voor de Ligier 162; een kleine en zuinige ‘diesel’. Maar ook voor de Solo Solaire, een overkapte fiets met hulpmotor uit de koker van ‘witte-fietsenmaker’ Luud Schimmelpennink.

Het project gaat van start met een themadag. Woensdagochtend 25 september verricht de Brabantse Commissaris van de Koningin mr. Frans Houben om 11.45 uur in de blauwe zaal van het auditorium de officiële opening. Daarbij zal hij zijn stokpaardje over interlokale hogesnelheids-fietspaden berijden. De rest van de ochtend staat in het teken van twee lezingen door Delftse professoren. Over de praktijk van de tunnelbouw en de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.
Voor degenen zie zelf wel eens een stukje willen rijden met een voertuig van de toekomst bouwt Studium Generale een verkeerstuin voor het hoofdgebouw. Diverse ligfietsen en (elektrische) auto’s staan voor de testpiloten klaar. De expositie in de hal van het hoofdgebouw loopt tot en met 27 oktober.